Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1315405
V70:n börjar tyvärr få en del rost undertill och det är hög tid att göra en insats, d.v.s. borsta bort det värsta med en stålborste och sedan spruta rostskydd. Men jag är lite osäker på vad jag bör rostskydda med. Längre tillbaka (på äldre bilar) körde jag en blandning av hålrumsvätska och tunnflytande rostskyddsvätska och det funkade hyfsat även på rostiga ytor. Men nu är ju allt rostskydd vaxbaserat och då sägs det ju att det inte är bra att komplettera med petroleumbaserat rostskydd för att det löser vaxet. Senast gjorde jag ett test med tunnflytande vax, men jag tycker inte det funkade något vidare på ytor som börjat rosta. (Rosten fortsätter gärna krypa in under vaxet.)
av errim
#1315426
Hej
Jag har provat många rostskyddsmedel. Det bästa hittills är Hagmans Carosol tunnflyrande.
Är stället utsatt för slitage kan man efter ngt dygn spraya på Carosol tjockflytande.
( jag är privat person och inte sponsrad av H)

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av White
#1315474
Jag håller Dinitrols produkter som det bästa jag testat. Dock bör du få likvärdigt resultat så länge du kör med bra prudukter.

Jag skrapar/stålborstar först, sedan avfettar jag med bromsrengöring för att rostskyddet ska "bita" ordentligt. Jag lägger
först ganska flödigt med Dinitrol ML oljebaserat tunnflytande rostskydd. Detta får torka över natten, och på utsatta ställen
lägger jag sedan Dinitrol Car som är en underredsmassa.
av Storfot
#1315510
Perra83 skrev:Vilka partier undertill är rostiga?
Diverse ställen på bakre delen: vertikala ytor runt tanken, dragkroksbalk, bakom hjulen, omkring diverse infästningar.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]