Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1313696
Nu är bilen vår fixad. Kört flygrost borttagare och en omgång med polish där det behövdes. Därefter vax. Allt gjort med Meguiars produkter som jag gillar. Tänkte fuska lite med förseglingen och köra på med den nya produkten ceramic wax. Verkar vara slut hos alla återförsäljare. Vparts hade det, men 97:- i frakt var lite mer än jag var villig att betala.
Är det någon här på forumet som har testat det här nya "mirakel" medlet???
av baggen
#1313747
Hoppade Meguiars den här gången. Blev en beställning hos Autodude och en omgång med Hydrosilex istället. Borde funka😁👍
Användarvisningsbild
av Funk
#1313791
Jag har lagt Meguiars keramiska på frugans bil. Det var mindre lätt att lägga på än väntat, men det skall bara gälla första vända så vi får se. Hydrosilex och jag kommer definitivt inte överrens….varje gång jag våtapplicerat det har jag fått fläckar. I den kategorin av produkter är än så länge CarPros Hydr02 fortfarande min favorit, men vi får se när Meguiars varit med ett tag.

/Thomas
av baggen
#1313876
Jag kanske gjorde bort mig när jag beställde Hydrosilex. Vill ju inte få fläckar. Men jag hittade ett tidigare inlägg på forumet där någon gav rådet att inte låta det ligga några minuter utan lägga det på en panel i taget och spola omedelbart. Det borde ju funka.
Användarvisningsbild
av Funk
#1314228
Jag har lagt en panel I taget, precis som med min favorit Hydr02 från Car Pro. Hydrosilex ger fläckar och "smudges" varje gång..

/Thomas
av baggen
#1314230
Fick min flaska med Hydrosilex från Autodude idag. Blev osäker på det där med fläckar och kollade några klipp på Youtube. Verkar vara störst chans att få fläckar om man lägger det på en blöt bil. Men om man använder det som en detailer så verkar det funka. Alltså som Thomas här ovan beskriver. Ska testa det på en begränsad yta och torka tort direkt.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1314235
Det kan inte vara så att Hydrosilex är lättare att hantera om den späds?
Jag kör ex Tershine Refract som vad jag efter snabb läsning kring Hydrosilex verkar vara liknande produkt. Refract kan man lägga på som man vill, vått/torrt men jag fick inte alls fason på den utan det blev tydliga "rosor" vid avtorkning.

Fick då tipset av Tobbe på Tershine att späda ut den enligt valfri mängd men kanske börja svagt och arbeta sig uppåt. Då funkar det galant. Nu kör jag den på 10% ungefär och får kanonresultat.
av baggen
#1314240
Snackade nyss med en polare som kör en mörkblå bil. Han sprayade tunt på en torr bil som en detailer. Torkade av direkt med microfiber duk. Blev inga fläckar eller flammiga rosor på lacken. Tror att jag testar den metoden lite försiktigt på fram o bakstöten först.
Användarvisningsbild
av Funk
#1314411
grillchips skrev:Det kan inte vara så att Hydrosilex är lättare att hantera om den späds?
Jag kör ex Tershine Refract som vad jag efter snabb läsning kring Hydrosilex verkar vara liknande produkt. Refract kan man lägga på som man vill, vått/torrt men jag fick inte alls fason på den utan det blev tydliga "rosor" vid avtorkning.

Fick då tipset av Tobbe på Tershine att späda ut den enligt valfri mängd men kanske börja svagt och arbeta sig uppåt. Då funkar det galant. Nu kör jag den på 10% ungefär och får kanonresultat.
Den Hydrosilex jag fick prov på var ett koncentrat som måste spädas med vatten, och min vana trogen från den koncentrerade Hydr02 spädde jag med avjoniserat vatten.


/Thomas

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]