Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av robbah
#1313469
Hej!

Har haft funderingar på en väghållningssats som har hög komfort och inte allt för dyr, gärna sänkningsfjädrar och sett lite på denna

https://vparts.se/se/chassisats-volvo-s ... -35mm.html

Har en Volvo S60 -04 och undrar om ni kan säga nått om den eller kanske har erfarenhet av den eller tillverkarna av den.

Om ni har tips om bättre tar jag mer än gärna emot det med. Coils går helt bort då jag inte vill lägga ut 10k på coils med komfort.

Tack för visat intresse!
av robbah
#1313727
Dom såg ju nice ut. Men bilen din blev inte "gungig" av dom där mjukare då? Du fick en hög komfort med dom? Vad är det för märke på dom dämparna?

För dom där från vparts är ju sportdämpare men är ju kvalite med gas så ska väl int vara så stor skillnad i komfort kanske tänker jag?

Jag vet inte heller om jag har nivåreglering på min bil, min bil är skit hög bak och jättelåg fram, kan de vara för att dämparna fram börjar vara slut? Eller att s60 är så framtunga? Har ju en större motor i min, 2.5T
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1313869
robbah skrev:Dom såg ju nice ut. Men bilen din blev inte "gungig" av dom där mjukare då? Du fick en hög komfort med dom? Vad är det för märke på dom dämparna?


Det är hårdare fjädrar + dämpare så gungig skulle jag inte kalla gången efter bytet. Det beror ju på vad man menar med komfort. Helt plötsligt börjar man känna och höra saker från vägen som man aldrig märkt innan. Och desto större fälgar / däck man har desto mer märks vibrationer, spår, och ljud. Dämparna är från G&M.
robbah skrev:För dom där från vparts är ju sportdämpare men är ju kvalite med gas så ska väl int vara så stor skillnad i komfort kanske tänker jag?
Dämpare inverkar mycket på komforten. Hårdare dämpare märks mer än hårdare fjädrar.
robbah skrev:Jag vet inte heller om jag har nivåreglering på min bil, min bil är skit hög bak och jättelåg fram, kan de vara för att dämparna fram börjar vara slut? Eller att s60 är så framtunga? Har ju en större motor i min, 2.5T
Kan vara många saker. Fjädrarna fram som är slut, nivåreglering bak som gör något den inte ska eller det faktum att en framhjulsdriven kan behöva vara lite högre bak än fram för att minska understyrningstendenser.
av robbah
#1315500
Marlboroman skrev: sön 28 apr 2019, 15:18
robbah skrev:Dom såg ju nice ut. Men bilen din blev inte "gungig" av dom där mjukare då? Du fick en hög komfort med dom? Vad är det för märke på dom dämparna?


Det är hårdare fjädrar + dämpare så gungig skulle jag inte kalla gången efter bytet. Det beror ju på vad man menar med komfort. Helt plötsligt börjar man känna och höra saker från vägen som man aldrig märkt innan. Och desto större fälgar / däck man har desto mer märks vibrationer, spår, och ljud. Dämparna är från G&M.
robbah skrev:För dom där från vparts är ju sportdämpare men är ju kvalite med gas så ska väl int vara så stor skillnad i komfort kanske tänker jag?
Dämpare inverkar mycket på komforten. Hårdare dämpare märks mer än hårdare fjädrar.
robbah skrev:Jag vet inte heller om jag har nivåreglering på min bil, min bil är skit hög bak och jättelåg fram, kan de vara för att dämparna fram börjar vara slut? Eller att s60 är så framtunga? Har ju en större motor i min, 2.5T
Kan vara många saker. Fjädrarna fram som är slut, nivåreglering bak som gör något den inte ska eller det faktum att en framhjulsdriven kan behöva vara lite högre bak än fram för att minska understyrningstendenser.
Aah okej, låter vettigt, men du tyckte om dom du rekommenderade, har du nån gammal bild på bilen hur låg den blev? Såg det diskret ut?

Sen undrar jag eftersom du verkar ha koll så tänkte jag beställa genomslagsgummi till dämparn och dammskydd, nått man behöver ens?
av robbah
#1315540
Marlboroman skrev: ons 08 maj 2019, 23:21 Bild

Fjädringsstopp och skydd kan man ofta återanvända, men vill man ha allt nytt så köper man nytt.
Den såg lite baktung ut eller ser det bara ut så? Kanske ser bättre ut i verkligheten? Kanske är bilden som lurar en och hur bilden är tagen? Och endå hade du 45mm fram o 35mm bak.
35mm bak o fram så kommer den se jätte baktung med så kanske ett måste då med 45mm fram 🤔

Såg att du hade Ultra Racing bakre chassiestag är det bara bolt on att sätta in en sån?

Och såg att du hade powerflex bussningar, är det värt? Märkte du nån skillnad? Var är det mest värt skaffa det? Och hade du powerflex krängningshämmarbussningar med? Finns två olika har jag sett 21-23mm och 25mm, vet inte vad jag har men antar jag har samma som du hade på din :)

Och tack för all input du ger mig 👍
#1315570
Dels så är marken lite ojämn och dessutom så är däcken lite för små. Satt 225/35/18 på när bilden togs. Staget vill jag minnas bara var att bulta dit, men man får vara beredd på att det stjäl en del utrymme och det kan bli svårt att lita lite större / längre saker. Vad det gäller Powerflex så har jag inte köpt såna bussningar till någon annan av mina vardagsbilar. Det var kul att prova men nu är det friska gummibussningar som gäller istället.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]