Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1312973
Hej!

Köpte en uppsättning däck som i rubriken samt fyra Ixionfälgar 18" för 11500 på blocket förra helgen.
( bra pris, vad tycker ni? ) däcken helt oanvända med etikett kvar på slitbanan med mera. fälgarna inte en repa på.

dock var det svag obalans och fick dem balanserade på Bilia idag. ( satt redan lite vikter på fälgarna ).
däckteknikern blev lite förvånad då jag sa att däcken är tillverkade 2013, och det var därför obalansen uppkommit, något med att däcket flyter/rör på sig osv under dessa år.

han som sålde det har haft dem förvarade torrt mörkt och svalt. ( man kan ju aldrig kolla det men men.. ).
så nu till min fråga, är det helt vansinnigt att köra runt på förvisso nya, men däck som är tillverkade 2013?

söker man lite på nätet så är det 50/50, en del säger att däcket åldras först när man kör med det, en del menar på att gummiblandning osv, däcksida blir sämre med tiden.

har ni råd/erfarenheter själva? :-)

( sitter idag på min V60 AWD -15 )
#1312974
Ett däck förväntas ha en livstid på ca tio år. Ett däck som lagrats på rätt sätt i upp till fem år motsvarar ett nytt däck. Däck åldras på grund av fysiska och kemiska processer. Detta gäller även för däck som inte används eller som sällan används. För att motverka denna åldringsprocess, tillsätts substanser i blandningarna som förhindrar att kemiska reaktioner med syre och ozon minskar prestandan. Så garanteras att också ett däck som lagrats på rätt sätt i flera år motsvarar ett nytt däck och kan användas som ett sådant. Trots detta bör man vara uppmärksam på däckets körsträcka. Med en genomsnittlig körsträcka på 44.000 km / år bör man inte använda sommardäck längre än 3,5 år och vinterdäck inte längre än 7 år (förutsatt att däcken bara används under vintersäsongen).

Vid rätt förvaring räknas däck som fabriksnya i upp till 3 år och nya i upp till 5 år, detta enligt BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.)
#1312985
Perra83 skrev: tis 23 apr 2019, 16:02 Testa däcken, gasa och bromsa på både torrt och blött.
Kör några mil så att de slits en aning också, nya däck kan vara lite hala första kilometrarna.

Personligen hade jag inte haft några större betänkligheter om däcken ser bra ut visuellt och känns bra vid lite hårdare provkörning. Jag har haft äldre däck som varit helt ok att köra på. Helt nya däck som varit usla också så det är inte bara att jag inte är kräsen.
#1312986
Lobocut skrev:Med en genomsnittlig körsträcka på 44.000 km / år bör man inte använda sommardäck längre än 3,5 år
Var kommer den texten från? Väldigt få sommardäck håller 15.000 mil så att säga. ;-)
#1313020
Mina Michelin Primacy 3 från 2010; levererade på bilen och höll 7år+ och inga sprickor eller dylikt. Förvarade mina i ett förråd som var torrt/svalt/mörkt. Efter 8år och några månader uppgraderade jag mig till 19", däcken hade då 2.5mm kvar vid den skiftningen.

Så ur mitt perspektiv, bara och köra.

Kan även tillägga att mina Nokia hakka 5 vinterdäck från fabrik har fortfarande bra mönster trots 8år+ med 5.5-6mm kvar..

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]