Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Millea
#1308203
Hej! Har ledsnat på mina 18 tums hjul med Continental och funderar på att köpa nya fälgar och däck i 17 tum för att få ner däckljudet i bilen. Kom gärna med tips på riktigt tysta däck till V70 efter era egna erfarenheter. Prio 1 är låg ljudnivå och nr 2 är lågt rullmotstånd . Jag kör helst på (premiumdäck). Komforten är alltså det viktigaste, kör sällan fortare än ca 140 km/h :-)
#1308211
Ljudnivån blir ju inte automatiskt lägre för att du går ner i däckdimension, det beror ju på däcken! Jag hade 245/40-18 på min V70 med Goodyear Eagle med ljudnivå på 67/68 db medans de tidigare Continental Sportcontact hade 72/73db men hade ändå inte speciellt hög ljudnivå innan bytet heller.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1308230
Goodyear EfficientGrip Performance tycker jag är ett säkert kort till bra pris som jag kört i flera dimensionen.
av Leopold
#1308279
Jag kör med Michelin Primacy 4 225/50 R17 98Y, inne på andra säsongen nu på min S80N -07. Mycket nöjd med ljudnivån och stabiliteten, bra grepp och lågt rullmotstånd. För tidigt att uttala sig om livslängden men enligt specifikationerna ska den vara väl tilltagen.

Det är möjligt att de skulle kunna vara ännu tystare om man väljer lägre belastningsindex och hastighetsklass (*) men detta tycker jag är fantastiskt bra däck till bilen!
___
*) 94W räcker enligt registreringsbeviset på denna bil.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
#1308284
berrabus skrev:
frasse4 skrev:Goodyear EfficientGrip Performance tycker jag är ett säkert kort till bra pris som jag kört i flera dimensionen.
<br abp="581">Gillar också dem men tycker de slits för fort.
Dom däcken är riktigt bra vid våta vägbanor. Även när dom är slitna så är dom fortfarande bra vid våta vägbanor. Jag tycker nog att dom inte har slitits ned fortare än dom senaste däcken jag haft. Men , såklart, att olika körsätt gör så sitt till...Men totalt sett så är det ett bra däck iaf.
#1308286
Körde Fulda Sportcontrol 2 på min gamla v60 r design med 235/40-18” och var mycket nöjd efter bytet från Continental. Betydligt mindre spårkänsliga och betydligt lägre ljudnivå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1308318
Goodyear eagle f1 asymmetric 3 som jag har nu är riktigt tysta samt billigare än mina dåvarande som också var tysta Michelin P3.

annars har båda deras nya generation och båda är väl i samma prisklass/premium däck . Michelin P4 / Eagle F1 Asymmetric 5
#1308378
Kan också slå ett slag för Good Year Efficient grip, tyst däck till bra pris. Lika nöjd med dem på XC70n som jag var på min förra bil. Finns säkert likabra motsvarigheter från de andra stora märkena 🙂

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]