Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Millea
#1308400
Tack så mycket för alla svar! Det lutar åt att det blir Goodyear efficient grip eller Michelin primacy . De verkar få bra betyg överlag i diverse däcktester. Läste dock senaste Vi bilägare och där kom Michelin primacy och efficientgrip P på 4:e och 5:e plats , medan det hemska Continental premiumcontact 6 som jag har nu kom på första plats med bäst komfortbetyg!! ?? Continental har ju angett höga 72dB på sin deklaration medan goodyear/ Michelin har 68/69 dB.
#1308404
stirra dig inte blind på just dB:n, ibland kan även om det står 68/69 låta mer än 70> och ett däck som är över 70 dB kan vara lägre än vad som angetts.

Jag har dock inte testat Continental-däck så vet inte hur ljudet är men har kört Michelin och GY. Kanske ska prova Conti-däck någon gång i framtiden
#1308409
dB-märkningen är på exteriört ljud. Tyvärr speglar det sällan ljudnivån inuti en bil.

Två däck som har väldigt lika ljudnivå inuti en bil kan dessutom upplevas väldigt olika beroende på vilken frekvens som majoriteten av ljudet ligger på. Dessutom kan olika däck vara olika tysta i olika bilar då vissa bilar är bättre på att filtrera vissa frekvenser än andra. Din bästa chans är troligen att titta på subjektiva ljudtest i däcktester och sedan försöka ta det som är bra överlag.
av Leopold
#1308413
Svårt att gå efter generella tester. Hur ett visst däck funkar ljudmässigt på en viss bil beror på hur det lirar med chassi, stötdämpare, allmän ljuddämpning i bilen.

Kört mycket med Continental EcoContact på gamla BMWn e39 -97, tysta och bra däck i den bilen som iofs är extremt bra dämpad i hjulhus etc. Senare bytt till just Goodyear Efficientgrip Performance 205/65R15 94V, väldigt bra däck på den kärran smyger nästan ljudlöst som en katt och riktigt fin stabilitet, grepp.

Inte testat Goodyear EP på nuvarande Volvo S80 -07. Vad som testats på Volvon är Pirelli P7 och de var helt horribla vad gäller ljudnivå till och med i 16"... som ett jetplan i motorvägshastighet. Som natt och dag jfr Michelin P4 som jag nämnde i 17", supertysta och ett så otroligt mycket bättre däck på alla punkter.

Men skulle jag avrekommendera något för S80N (ev V70II utan att veta bara baserat på likheter) så vore det Pirelli P7. Helt vansinnigt hög ljudvolym som tycks förstärkas av hur bilen är byggd.
av Millea
#1308549
Jag har köpt en ganska bra tysk ljudmätare ( sauter su ) och den visar ca 69,5-70 dB vid 100km/h samt 71-72dB vid 110 km/h på grov ,dålig värmländsk asfalt med mina dubbade vinterdäck 205/60/16 så det är väl ganska okej. Tror jag ska montera på sommardäcken och mäta oljudet från continental PC6 235/40/18 i samma hastigheter. Tror att de väsnas mer eller har en sämre frekvens. Tyckte de var hemska redan vid 100km/h.
Skulle kunna sätta på bättre däck på 18 tums-fälgarna men risken är att jag inte blir helt nöjd ändå, så kanske köper 17tum för att få högre gummiprofil och något smalare däck samtidigt.
Jag är ganska ljudkänslig och har lite tinnitus så jag gillar tystnad i bilen.

Kör Volvo för att de är bland de behagligaste bilarna rent ljudmässigt och så har jag bra volvo-resurser på jobbet också.
Bra däck är trots allt viktig för ljudnivån även på relativt ljudisolerade bilar men det är en djungel att hitta rätt bland alla alternativ som finns.
Tack alla för er input!
#1312344
När man talar om tysta däck så skall man inte glömma asfalten. Ny asfalt är tämligen tyst ett år eller så. Men äldre sliten asfalt får dom dyraste och tystaste testvinnardäcken att låta som åskväder.
Vad har jag för belägg för detta? Jo, jag har en V70 2.0F -08. Många kritiker och sådana som "har hört allt, sett allt, varit med om allt och överallt", gnäller och klagar på den motorn att den väsnas mycket. Den är visserligen lite speciellt växlad och varvar en del på lite motorvägsfart. Det tycker dom här "allvetarna" är jobbigt. Många av dom har säkert aldrig åkt i en V70 2.0F. Men dom bara vet detta ändå. (Hur det nu har gått till?)
Hursomhelst, om ett par dagar har jag haft bilen i 9 år. Jag har haft åtskilliga tillfällen och mil på mig att uppleva och konstatera att dålig asfalt hörs mer och är mer störande än det eventuella motorljudet.
Så om ni söker tysta däck, provkör på både gammal och ny asfalt. Jag lovar, ni kommer att höra skillnad!
Själv kör jag på Michelin Energy. Det är den däcktypen som bilen levererades med. Därmed inte sagt att dom är tystast, men kanske någon sorts kompromiss mitt emellan?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]