Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1301348
Lobocut skrev: mån 25 feb 2019, 10:25
ABengtsson skrev:
Lobocut skrev:Jag använder Bilt Hamber Korrosolhttps://www.autodude.se/produkt/rostlos ... _korrosol/, var noga med att bilen måste vara torr innan man lägger på detta.
Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!
Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
För just detta medel?
Jag använder BBV Degreaser HD, vilket jag lägger på blöt bil efter att ha kört med foamern. Aldrig några problem, allt rinner av och aldrig nåra prickar eller annat kvar.
#1301363
SBergdahl skrev:
Lobocut skrev: mån 25 feb 2019, 10:25
ABengtsson skrev: Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!
Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
Det är väl om man vill kallavfetta först, något som beroende på avfettning ibland funkar ännu sämre på blöt bil än flygrostlösare gör. Finns förstås undantag. Också möjligheten att blåsa bilen hyggligt torr emellan om man har tid och utrustning för det.
Jag kör bara flygrostmedel 2 gånger per år, vår och sen höst. Jag använder inte flygrostmedel samma dag som jag använder kallavfettning, jag låter bilen torka till dagen efter och använder då flygrostmedel. Sedan spolar jag av detta och svampar bilen med schampo och spolar av igen. Sedan torkas bilen med torkduk.
#1301365
fjohan82 skrev: mån 25 feb 2019, 12:56
Lobocut skrev: mån 25 feb 2019, 10:25
ABengtsson skrev:
Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!
Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
För just detta medel?
Jag använder BBV Degreaser HD, vilket jag lägger på blöt bil efter att ha kört med foamern. Aldrig några problem, allt rinner av och aldrig nåra prickar eller annat kvar.
Detta medel ska vara på torr bil. Men även fast det står att du kan använda ett annat med på våt bil så blir ju effekten sämre då man spär ut det. BBV Degreaser HD är ju även inget medel som tar bort flygrost.
#1301367
Lobocut skrev: mån 25 feb 2019, 14:08
fjohan82 skrev: mån 25 feb 2019, 12:56
Lobocut skrev: mån 25 feb 2019, 10:25

Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
För just detta medel?
Jag använder BBV Degreaser HD, vilket jag lägger på blöt bil efter att ha kört med foamern. Aldrig några problem, allt rinner av och aldrig nåra prickar eller annat kvar.
Detta medel ska vara på torr bil. Men även fast det står att du kan använda ett annat med på våt bil så blir ju effekten sämre då man spär ut det. BBV Degreaser HD är ju även inget medel som tar bort flygrost.
Så kan det naturligtvis vara. Dock är risken att det "bränner fast" mindre på våt bil.
Jag har inte haft någon flygrost alls på min bil hittills denna vinter. Får se framåt våren i samband med däckskifte om jag ändå ska gå på med rostlösare igen "bara för att"...
#1301369
SBergdahl skrev: mån 25 feb 2019, 12:32
Lobocut skrev: mån 25 feb 2019, 10:25
ABengtsson skrev:
Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!
Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
Det är väl om man vill kallavfetta först, något som beroende på avfettning ibland funkar ännu sämre på blöt bil än flygrostlösare gör. Finns förstås undantag. Också möjligheten att blåsa bilen hyggligt torr emellan om man har tid och utrustning för det.
Jag har med mig en slangbit med handtag till "min" GDS-hall, där det finns möjlighet att ansluta tryckluft vid samtliga tvättplatser.
Man slipper dessutom en genomdränkt torkduk, eller att använda ett flertal, om denna möjlighet finns.
#1301379
fjohan82 skrev: mån 25 feb 2019, 14:23
SBergdahl skrev: mån 25 feb 2019, 12:32
Lobocut skrev: mån 25 feb 2019, 10:25

Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
Det är väl om man vill kallavfetta först, något som beroende på avfettning ibland funkar ännu sämre på blöt bil än flygrostlösare gör. Finns förstås undantag. Också möjligheten att blåsa bilen hyggligt torr emellan om man har tid och utrustning för det.
Jag har med mig en slangbit med handtag till "min" GDS-hall, där det finns möjlighet att ansluta tryckluft vid samtliga tvättplatser.
Man slipper dessutom en genomdränkt torkduk, eller att använda ett flertal, om denna möjlighet finns.
Jag har tänkt skaffa en sån men inte kommit loss än ;-)
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.