- mån 25 feb 2019, 12:37
#1301347
Jag har ibland lagt på kallavfettning och sedan flygrostlösare på det men det kanske inte är optimalt.
Moderator: Moderatorer
Lobocut skrev: ↑mån 25 feb 2019, 10:25För just detta medel?ABengtsson skrev:Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.Lobocut skrev:Jag använder Bilt Hamber Korrosolhttps://www.autodude.se/produkt/rostlos ... _korrosol/, var noga med att bilen måste vara torr innan man lägger på detta.Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!
SBergdahl skrev:Jag kör bara flygrostmedel 2 gånger per år, vår och sen höst. Jag använder inte flygrostmedel samma dag som jag använder kallavfettning, jag låter bilen torka till dagen efter och använder då flygrostmedel. Sedan spolar jag av detta och svampar bilen med schampo och spolar av igen. Sedan torkas bilen med torkduk.Lobocut skrev: ↑mån 25 feb 2019, 10:25Det är väl om man vill kallavfetta först, något som beroende på avfettning ibland funkar ännu sämre på blöt bil än flygrostlösare gör. Finns förstås undantag. Också möjligheten att blåsa bilen hyggligt torr emellan om man har tid och utrustning för det.ABengtsson skrev: Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
fjohan82 skrev: ↑mån 25 feb 2019, 12:56Detta medel ska vara på torr bil. Men även fast det står att du kan använda ett annat med på våt bil så blir ju effekten sämre då man spär ut det. BBV Degreaser HD är ju även inget medel som tar bort flygrost.Lobocut skrev: ↑mån 25 feb 2019, 10:25För just detta medel?ABengtsson skrev:Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!
Jag använder BBV Degreaser HD, vilket jag lägger på blöt bil efter att ha kört med foamern. Aldrig några problem, allt rinner av och aldrig nåra prickar eller annat kvar.
Lobocut skrev: ↑mån 25 feb 2019, 14:08Så kan det naturligtvis vara. Dock är risken att det "bränner fast" mindre på våt bil.fjohan82 skrev: ↑mån 25 feb 2019, 12:56Detta medel ska vara på torr bil. Men även fast det står att du kan använda ett annat med på våt bil så blir ju effekten sämre då man spär ut det. BBV Degreaser HD är ju även inget medel som tar bort flygrost.Lobocut skrev: ↑mån 25 feb 2019, 10:25För just detta medel?
Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
Jag använder BBV Degreaser HD, vilket jag lägger på blöt bil efter att ha kört med foamern. Aldrig några problem, allt rinner av och aldrig nåra prickar eller annat kvar.
SBergdahl skrev: ↑mån 25 feb 2019, 12:32Jag har med mig en slangbit med handtag till "min" GDS-hall, där det finns möjlighet att ansluta tryckluft vid samtliga tvättplatser.Lobocut skrev: ↑mån 25 feb 2019, 10:25Det är väl om man vill kallavfetta först, något som beroende på avfettning ibland funkar ännu sämre på blöt bil än flygrostlösare gör. Finns förstås undantag. Också möjligheten att blåsa bilen hyggligt torr emellan om man har tid och utrustning för det.ABengtsson skrev:Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
Fungerar fint på blöt bil också. Blir ju en liten spädning men inga problem!
fjohan82 skrev: ↑mån 25 feb 2019, 14:23Jag har tänkt skaffa en sån men inte kommit loss änSBergdahl skrev: ↑mån 25 feb 2019, 12:32Jag har med mig en slangbit med handtag till "min" GDS-hall, där det finns möjlighet att ansluta tryckluft vid samtliga tvättplatser.Lobocut skrev: ↑mån 25 feb 2019, 10:25Det är väl om man vill kallavfetta först, något som beroende på avfettning ibland funkar ännu sämre på blöt bil än flygrostlösare gör. Finns förstås undantag. Också möjligheten att blåsa bilen hyggligt torr emellan om man har tid och utrustning för det.
Nja, det SKA vara torr bil för bästa effekt. Varför ska man lägga på när bilen är blöt och få sämre effekt, och du tvingas lägga på en runda till? Bara slöseri med tid, pengar och medel.
Man slipper dessutom en genomdränkt torkduk, eller att använda ett flertal, om denna möjlighet finns.
Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]