Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1300728
Jag har ett par 18" Volvo original Fortuna Diamond Cut (dvs tvåfärgade) som har fått ett par ordentliga kantskrap under sin livstid. Jag tänkte försöka göra det mindre synligt, men har inte ambitionen att få det till nyskick.

Det är bara skador på den ljusgråa delen och inget på den inre mörkgråare lacken.
Min tanke är därför att slipa ner skadorna med sandpapper och sen ett lager klarlack över på de ställen där jag slipat. Är det rätt tänkt eller lite väl förenklat?

Är både den ljus- och mörkgrå nyansen målade, eller är den ljusare delen bara klarlackad aluminium?

http://www.bilddump.se/bilder/201902221 ... 61.201.jpg
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1306109
Bättre blev det, men inte helt bra såklart. Frågan är om det verkligen bara var klarlack på den "silvriga delen" från början? Det blev en helt annan nyans efter att jag slipat ner till aluminiumet.

Bild
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1306130
Ja, att jag inte gjort det så bra som ett proffs skulle gjort är jag med på, men det var inte min ambition heller. :) Ner till våtslipning med 2000-papper gjordes tills jag tröttnade och tyckte att det räckte.

Men på en annan av de skadade trekanterna så slipade jag inte hela och lät den gamla lacken sitta kvar till viss del. Där blev det en tydlig färgskiftning som jag inte tror kan förklaras med för dålig polering?!

Dålig bild men man ser skillnaden på där jag slipat och där originallacken finns kvar.
Bild
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1306139
StefanN skrev: ons 20 mar 2019, 12:44 Ytan är ju inte polerad från början utan diamond cut, jämför med att den sätts i en svarv och sen lackas det med klarlack.
Ok, det ger alltså så stor skinnad i upplevd färg, intressant. :)

Hur som haver så är jag rimligt nöjd. Hellre lite färgskiftningar än djupa repor och skav. Provar man inte så vet man ju inte hur det går till heller.
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1306371
ABengtsson skrev: ons 20 mar 2019, 18:00 Måste få ge pluspoäng för maskeringen! Gick hela kortleken åt? :-)
Haha! Japp, två hela kortlekar gjorde jag av med. Dottern var inte helt glad när hon vaknade morgonen efter och insåg vad jag ställt till med. :)
av ABengtsson
#1306449
NotoriousOLW skrev:
ABengtsson skrev: ons 20 mar 2019, 18:00 Måste få ge pluspoäng för maskeringen! Gick hela kortleken åt? :-)
Haha! Japp, två hela kortlekar gjorde jag av med. Dottern var inte helt glad när hon vaknade morgonen efter och insåg vad jag ställt till med. :)
Haha! Fantastiskt!
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]