Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1299584
Är det flera än jag som har problem med flygrost den här årstiden. Provade Sonax flygrost borttagare vid förra tvätten. Funkade kanon bra överlag faktiskt. Det var bara någon enstaka man fick gå på lite extra.
Rekommenderas 😀
Användarvisningsbild
av Perra83
#1299589
Inga problem med flygrost på min vita V60.
Just nu använder jag Bollnäs Bilvårds flygrostborttagare. Innan den använde jag Tershines. I år har det inte varit så mycket faktiskt.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1299593
Jag använder Sonax xtrem spray&seal efter tvätt och tycker det blir betydligt mindre flygrost än tidigare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1299598
Jag har precis varit och tvättat min bil. Har noll flygrost, inte haft något alls denna vinter.
Kanske beror det på lackskyddet jag la i somras...?
Nå väl, annars gillar jag Bilt Hamber Korrosol, lika effektivt som det luktar illa... :-)
Har tre dunkar ValetPRO Dragon's Breath hemma för tillfället, det ska tydligen vara en bra produkt också. Dessa köpte jag för 50:-/dunken hos Autodude (småsprickor i korken så de kunde inte skickas).
Ska köra med detta på fälgarna vid nästa tvätt.
av UnleashFusion
#1299609
fjohan82 skrev: lör 16 feb 2019, 14:13 Har tre dunkar ValetPRO Dragon's Breath hemma för tillfället, det ska tydligen vara en bra produkt också. Dessa köpte jag för 50:-/dunken hos Autodude (småsprickor i korken så de kunde inte skickas).
SBergdahl skrev: lör 16 feb 2019, 14:56 Dragons breath är fint. Men trögt att spraya, jag har spätt ut det lite faktiskt.
Dragon breath är riktigt bra men har inte haft behovet att använda dessa ännu. Prickbort har enligt mig tagit bort mina flygrost, bromsdamm som satt som berget) vare sig från fälgar eller på lacken. Riktigt nöjd! (billigare än dragon breath). DOCK om jag nu hade grova flygrost kanske dragon breath skulle varit bättre alternativ eller så får man köra 2-3 ggr med prickbort
av V70_2005
#1326570
Kan man använda Biltemas färgskiftande fälgrengöring även för bilens lack? Fattar det som att den tar flygrost.
av UnleashFusion
#1326573
V70_2005 skrev: lör 13 jul 2019, 20:18 Kan man använda Biltemas färgskiftande fälgrengöring även för bilens lack? Fattar det som att den tar flygrost.
det skall fungera men om du är osäker kör på ett litet område och se om det reagerar. Det är den som inte är syrabaserad(den som kostar 39,90kr? och inte fälgrengöring "bio"(innehåller syrabaserad.(inte bra för lacken).

Jag rekommenderar hellre det som skrivits i tråden innan detta) i long-run
av V70_2005
#1326610
Kanske skulle beställa något. I tråden nämns sonax, Bollnäs bilvård och dragons breath.

Behöver också något för takrailsen som trots att bilen bara är 1,5år ser lite oxiderade ut. Någon firma typ Bollnäs kanske har något polerkit.

Den färgskiftande från Biltema jag använde på fälgarna heter 36-35 (49,90:-) och är syrafri enligt deras beskrivning men jag vet inte om den tar flygrost.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326615
V70_2005 skrev: sön 14 jul 2019, 05:42 Kanske skulle beställa något. I tråden nämns sonax, Bollnäs bilvård och dragons breath.
Den sista av dessa:
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.