Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1294630
Är på jakt efter nya sommardäck (235/40/19) till mina 19"-fälgar.
Någon som har tips på däck som är C-A-69 eller bättre? Lastindex minst 95.
Jag har bara hittat Dunlop Sport Maxx RT samt Fulda SportControl 2 som verkar vettiga...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1294639
Jag har kört sport maxx rt (1) i 245/40-18 en kortare stund. Det var nya däck, kanske 2-300 mil. Visst var dom bra, men kanske inte lika sportiga som namnet antyder, men helt ok. Kan inte säga så mkt om livslängden.

Kollar lite själv om det blir däck eller rent av hjulbyte i vår, och falken fk510 som jag körde förra säsongen var bra. Slits ganska fort, men rätt tyst och konsekvent. Känsliga för ståsula, om nån med korta sträckor att köra läser.

Har du kollat nåt på hankook k117 s1 evo2?

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1294685
StefanN skrev: fre 25 jan 2019, 14:49 Köpte dessa men har ju inte testat dom än.......
IMG_3706.jpeg
Aha.. Undra hur mycket man upplever i dB-skillnad mellan 68 och 72 i verkligheten...?
TommyP86 skrev:Jag har kört sport maxx rt (1) i 245/40-18 en kortare stund. Det var nya däck, kanske 2-300 mil. Visst var dom bra, men kanske inte lika sportiga som namnet antyder, men helt ok. Kan inte säga så mkt om livslängden.

Kollar lite själv om det blir däck eller rent av hjulbyte i vår, och falken fk510 som jag körde förra säsongen var bra. Slits ganska fort, men rätt tyst och konsekvent. Känsliga för ståsula, om nån med korta sträckor att köra läser.

Har du kollat nåt på hankook k117 s1 evo2?
Okej... Falken har jag haft på en S60 D5, måste ha varit runt 2004-2005, det slet ner riktigt snabbt men dom har kanske blivit lite bättre med tiden.
Hankook har jag fått för mig är ett budgetdäck, dock sitter väl detta på många dyrare Audi-modeller?
Enligt märkningen lite mer tungrullat, frågan är hur stor skillnad det gör i verkligheten mellan B/C och E...?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1294792
Michelin Pilot Sport 4S, vilket däck! Tyckte nu på slutet av säsongen att dom rullade lite hårt. Pilot Sport 4 (alltså utan S) ska ha lite bättre komfort. Upplevde ingen ståsula alls som lite äldre Bridgestone Potenza.
Men så sportiga däck som PS 4/4S behövs inte på en sur gammal diesel.
Jag är fortfarande lite sugen på Nokian.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1294793
Köpte nya hjul nu idag jag också senaste ixion i 19”. Dock med vinterdäck monterat, så nu är vi på samma nivå, leta däck
Användarvisningsbild
av StefanN
#1294803
fjohan82 skrev:Är på jakt efter nya sommardäck (235/40/19)
Just denna dimensionen verkar lite svårare än andra att hitta, alla däck finns inte i den storleken.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1294806
fjohan82 skrev:Aha.. Undra hur mycket man upplever i dB-skillnad mellan 68 och 72 i verkligheten...?
3 dB sänkning av ljudnivån i till exempel en lokal innebär att ljudets effekt minskas till hälften. Det skall dock tilläggas att den mänskliga hörseln inte uppfattar en höjning med 3 dB som fördubbling, utan hörseln uppfattar cirka 10 dB höjning som en fördubbling. Sänker man till exempel ljudnivån med 3 dB vid en konsert kommer publikens prat och skrik höras mer än musiken.

/Håkan
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1294853
Tack för all respons och tankar.
Det får nog bli något av dessa som det ser ut idag, men får klura vidare :-)
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=D-119952
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-348461
StefanN skrev: lör 26 jan 2019, 08:53
fjohan82 skrev:Är på jakt efter nya sommardäck (235/40/19)
Just denna dimensionen verkar lite svårare än andra att hitta, alla däck finns inte i den storleken.
Nej den känns inte så vanlig. Lite som 205/50/17 jag hade på V50n.
GT-mannen skrev:
fjohan82 skrev:Aha.. Undra hur mycket man upplever i dB-skillnad mellan 68 och 72 i verkligheten...?
3 dB sänkning av ljudnivån i till exempel en lokal innebär att ljudets effekt minskas till hälften. Det skall dock tilläggas att den mänskliga hörseln inte uppfattar en höjning med 3 dB som fördubbling, utan hörseln uppfattar cirka 10 dB höjning som en fördubbling. Sänker man till exempel ljudnivån med 3 dB vid en konsert kommer publikens prat och skrik höras mer än musiken.

/Håkan
Intressant! Jag har 68 på förra årets däck, dock 18" så jag känner inte för att gå upp till 71-72.
Synd att göra detta och inse att man upplever en märkbar skillnad.

Det där är verkligen inte okej. Om jag s[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]