Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1289854
Alla dessa smårepor och blemor är ju oundvikliga. Det är psykologiskt jobbigt ju nyare och finare bilen är.

Hur gör ni andra med alla små stenskott och märken som uppstår? Rycker ni på axlarna och tänker att ”en bil är en bil” eller fixar ni alla märken direkt ?

Har en V70 MY15 - har fixat något litet märke på en dörr men upptäckte på nära håll idag att där är en del små märken och revor i frontspoilern - förstår att det är ett utsatt område. Kan man använda färgstift även på plast? Eller bör jag bara skita i det och gå vidare?
av Heppes90
#1292232
blir ju inte så snyggt med färgstift så om det inte är så synligt om man inte kolla noga så är det bara att skippa det "tycker jag". själv använder jag färgstift för att skydda mot rost, hur det ser ut sket jag i
Användarvisningsbild
av Perra83
#1292234
Jag brukar lägga i lite stenskott på våren, det är det som blir. Har just inga repor el uppslag vad jag har sett. Är riktigt noga med vart ja kör och parkerar.
Skulle något bli omlackat och det inte blir bra blir det bilbyte.
Men jag börjar acceptera mer och mer. Men sambon som kör bilen till jobbet varje dag är rätt duktig. Hon åker till och med och spolar av snön på bilen innan och efter jobbet. Adaptiva farthållaren på längst avstånd mm. Alla mottrafikanter kan man tyvärr inte styra över.
av hixen1987
#1292395
En regel för mig är att man tar det till våren om det inte gått igenom grundfärgen och risk för rost finns. I min mening givetvis bättre att fylla i färg i en djup repa som gått igenom klarlacken eller repat den djupt, men var då först säker på att den inte går polera bättre först. Efter du försiktigt lagt i färgen, låt den torka lite grann, torka sedan med en luddfri duk och thinner med knappt nåt tryck alls, så stannar färgen i repan kvar och det andra försvinner. Kan va lite trixit, men bättre än om man inte gör det. Skulle personligen uppskatta om fler la i stenskott på våren, då håller sig alla bilar finare i längden och det faktum att det finns stenskott gör mig personligen inget, men ser man ett försök till att försöka lägga i dom så ger det mig en liten tro på att någon ändå i viss mån försökt ta hand om sin bil.

//R
av TK421
#1292879
Små stenskott som knappt är synliga går att fixa bra med chipex eller liknande där man duttar i lite färg, och jämnar ut det med en svamp och lite lösningsmedel.

Större repor/skador kräver nästan alltid polering i flera nivåer efter att man bättrat med färg. Kör man med ett 2000-våtslippapper kan man få det riktigt bra men det kräver en hel del polering efteråt.

En bekant som är riktigt duktig fixade rejäla skrapmärken på en framspoiler enbart med tvåkomp-spackel och färg på sprayburk (tvåkomp). Det tog en hel dag men resultatet blev lika fint som en firma hade gjort det. Det krävde dock att skadan fanns i ett område där man kunde maska och där karossen hade naturliga "gränser". Det blir aldrig bra att bara lacka en del av en dörr t.ex.
Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?

Som rubriken lyder! Skulle ha igång pä[…]