Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1285028
Att Nokian fuskat och skickat in däck till olika tester som aldrig var tänkt att användas av konsumenter är ju känt sedan länge men att de även ljuger om gummiblandningen har gott mig förbi. Vi i norden får ju betala ett premium på grund av att Nokian har framtagit däck som ska vara anpassade för nordiska förhållanden med grov asfalt. Vilket visar sig vara bullshit :-o

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/salais ... n-23980328

Recept 1
Hakka Black
Nokian z-line: Samma däck

Recept 2
Nokian Hakka H
Nokian H
Nokian Nordman SX
Nokian i3 : Samma däck

Recept 3
Nokian Hakka Blue XL
Nokian xLine
Nokian xLineXL :Samma däck

Recept 4
Nokian Hakka Blue XL
Nokian Line
Nokian LineXL : Samma däck

Recept 5
Nokian V XL
Nokian Hakka Z XL
Nokian Hakka V XL
Nokian Z G2 XL : Samma däck

Recept 6
Nokian V XL
Nokian Hakka Z
Nokian Hakka V

Recept 7
Nokian Hakka Z XL
Nokian Z G2 XL :Samma däck
#1285069
Det är väl egentligen inte nyhetsmaterial, skulle tro att de flesta tillverkarna av däck både återanvänder och kör samma på flera olika däck och märken inom koncernen. Skulle tro att det till och med kan vara olika recept på samma däck från år till år.
Att däremot marknadsföra ett visst däcks blandning som att just det är utvecklat för norden är väl lite gråzon. Ja visst, det kanske det är, men de andra som har samma då?
#1285074
Saken är ju den att dom har aktivt gott ut och sagt att det är en annan gummiblandning som ska vara bättre för våra väger och det är därför dom kostar 30% mer. Vilket inte bara är vilseledande utan lögn.

På deras hemsida stod det (nu borttaget) och flera representanter har både mailat kunder och skrivit på deras officiella facebooksida att det är en annan gummi i däcket.

Personligen är jag otroligt nöjd med mina vinterdäck från Nokian och det är otroligt bra däck tycker jag, så nu funderade jag även på att kanske köpa Hakka Black 2 som sommardäck och det var då jag kommer över den här informationen som är från 2016. Tror även polisen och finansinspektionen har inlett en förundersökning mot Nokian. Aktiekursen har ju stigit ganska bra under många år på grund av dom här "dopade" däcken och cheferna har kunnat blocka ut mångmiljonbelopp i optionsprogram.
Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?