Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1280422
Tjena gang!

Har nyligen hämtat ut min V60 och undrar vad folk använder för lackskydd på sina ögonstenar.
Märkte ganska snabbt att bilen blir skitig lätt och kommer bli tokig om jag ska behöva tvätta bilen 1 gång om dagen.

För att summera så är jag intresserad av något som gör att en lättare avspolning tar hand om den värsta smutsen men ändå har skydd mot lättare repor som kan ske när folk går nära bilen och kommer emot med knappar eller liknande :mad:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1280425
Allt är upp till betraktaren, men...
Jag har lagt Gtechniq Crystal Serum Light och Gtechniq EXOv3 Ultra Durable Hybrid Coating på min V60.
Gjorde det i somras under semestern eftersom bilen måste stå när det härdas. Visst blir bilen smutsig, men det är enkelt att skölja av.
När jag la det missade jag att lägga en av trasorna i blöt, den blev lika hård som en planka på en kvart... :-/
Ska bli intressant att se hur det förhåller sig mot saltet i vinter... :-)

https://www.autodude.se/produkt/gtechni ... rum_light/
https://www.autodude.se/produkt/lacksky ... d_coating/
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1280457
Själv kör jag "clay" behandling av bilen, men är den är ny kan man ju skippa detta. Sedan ett carnuba wax, sedan 2015 använder jag meguiars. Sen ca var 6:e vecka ett snabbt drag med meguiars quickwax. Detta fungerar riktigt bra och smutsen lossnar riktigt bra, passar på att pytsa på detta på fälgarna med och de är riktigt lätta att rengöra
av Lockis
#1280596
Tack för tipsen. Ska kolla vad vi har för något I närheten. Har varken tid eller kunskap att lägga på något själv så får be någon firma att fixa.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1280610
Om du tvättar bilen själv men inte känner att du har lust att lägga seriöst skydd som fjohan förslår finns sprayförsegling som gör ett imponerande jobb för den minimala arbetsinsatsen. CarPro HydrO2 eller Labocosmetica Beneficia är två exempel.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1280617
Hydr02 är ju najs alltså! La det på min V60 efter tvätt förra veckan och fick för första gången fläckar på rutorna. Fick torka ordentligt med microfibertrasa för att få dom perfekt igen. Otäckt nöjd i alla fall.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1280623
Lockis skrev:Tack för tipsen. Ska kolla vad vi har för något I närheten. Har varken tid eller kunskap att lägga på något själv så får be någon firma att fixa.
Tiden det tog att skriva här hade du hunnit med halva bilen med m:s quickwax :) Det och en stor mjuk mikrofiberduk kommer du långt med. SBergendals tips är säkert bra med, har läst bra saker om de här.
Tid finns vill jag påstå, vilja är något helt annat och vill du är det många som kan mycket bra och smidiga saker ;-)

Helt ärligt, om man ska lämna in bilen ska man ju först ändå kolla vilka som finns, boka tid och där är tiden du får på att hitta vilka produkter du ska köpa

Sen ska du köra dit och lämna den, och det är tiden du får på att köpa produkterna

Sen ska du betala för jobbet de gör och den tiden får du antagligen jobba samma tid för att betala någon för att göra jobbet, gör du det själv kan du vara tjänstledig samma tid, allt går ;-) ;-)

Man får väl göra som man vill som tur är men själv känner jag en stolthet att göra saker själv, jag lär mig och utvecklas samt är det en av mina största hobbys i alla fall. Lycka till! :-)
av Lockis
#1280636
Hade gärna gjort det själv och tror att eftersom att bilen är ny så ska jag nog ge mig på din lösning med meguiars quick wax inför vintern för att skydda lite åtminstone. Känns också som något som är lätt att åtgärda om jag skulle misslyckas.
Edit:
Nått sånthär kanske? https://www.autodude.se/produkt/sprayva ... e_quik_wax

Har ni någon erfarenhet av dessa? https://www.autodude.se/produkt/polerin ... crazy_pile
av Lockis
#1280662
Tvåkomponents lackbehandling/lackförsegling från PPS Technology
Någon som har erfarenhet av ovan?

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]