Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1281476
Intressant tråd!
Jag har tidigare i år köpt hem en massa bilvårdsprodukter, alltifrån avfettning, föetvätt, schampo, lackförsegling och clay. Dock har jag varken hittat tiden eller en gör det själv tvätthall i närområdet. Så allt detta får vänta tills våren.

Läste era tips och blev intresserad av Labocosmetica Beneficia för att ge ett skydd till vintern (pga lägre pris än det andra tipset). Är detta ett sådant medel som man alltså bara sprayar på efter tvätt och sedan sköljer av med högtryckstvätten? Och fungerar då som en sorts lackförsegling? Finns det andra likvärdiga och t o m billigare produkter ni kan tipsa om? Tack på förhand.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Funk
#1281611
Gyeon , Hydrosilex samt min favorit CarPro HydrO2 finns ju... det finns säkert fler. Priser har jag dock ingen aning om...

/Thomas
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1281612
Funk skrev:Gyeon , Hydrosilex samt min favorit CarPro HydrO2 finns ju... det finns säkert fler. Priser har jag dock ingen aning om...

/Thomas
Har läst lite om CarPro Hydr02 och verkar ju riktigt lovande. Kan man även behandla vindrutan med dessa medel eller bör/måste man använda specifik glasbehandling?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Funk
#1281614
Jag kör alltid obehandlad ruta numera, då inget medel i mitt tycke lirar med regnsensorn.. dessa ovan ger ingen eller nära ingen effekt på glas.

/Thomas
av Lockis
#1281615
Har också tänkt skippa rutan. Känner att det enda som man skulle vilja behandla är framrutan då dem andra är mer skyddade. Samtidigt är det en mindre summa att byta hela rutan fram när den faktiskt är sliten.

Tittade på Hydr02 Lite (denna är färdig blandad) Men blir nog labo eftersom att dem hade en hel produktserie hos Autodude och det verkar smidigast att bara beställa allt från samma ställe.
Dock så kanske jag byter ut Labo's Benefica mot Hydr02 :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1281617
Lockis skrev: tor 15 nov 2018, 14:34 Behöver därför tips. Räcker det med att köra en kallavfettning? Har inte tillgång till någon foam lance så hade gärna tagit emot tips på medel som går att spraya på för att agera förtvätt om det inte räcker med: Avsköljning, handtvätt, kallavfettning för att efter avfettning lägga på Hydr02.
Det finns de med mer koll än mig här men jag brukar köra ungefär följande: kör in bilen i hallen och lägger på ganska generöst med alkalisk avfettning (BBV Grön) med tryckspruta (Biltemas 8 liters är bekväm att jobba med) som alternativ till skummande förtvätt. Eventuell kallavfettning innan dess på torr bil. Lägger på eventuell fälgtvätt samtidigt. Sedan häller jag upp tvättvatten, blandar schampo osv så att medlen får verka ett par minuter. Därefter avspolning med högtryck, nedifrån och upp. Sen handtvätt och avspolning. Därefter sprayförsegling och avspolning.
av Lockis
#1281631
SBergdahl skrev:Det finns de med mer koll än mig här men jag brukar köra ungefär följande: kör in bilen i hallen och lägger på ganska generöst med alkalisk avfettning (BBV Grön) med tryckspruta (Biltemas 8 liters är bekväm att jobba med) som alternativ till skummande förtvätt. Eventuell kallavfettning innan dess på torr bil. Lägger på eventuell fälgtvätt samtidigt. Sedan häller jag upp tvättvatten, blandar schampo osv så att medlen får verka ett par minuter. Därefter avspolning med högtryck, nedifrån och upp. Sen handtvätt och avspolning. Därefter sprayförsegling och avspolning.
Tackar! Det var något detta jag hade tänkt mig med. :-)
Användarvisningsbild
av Funk
#1281668
Jag gör precis likadant...

/Thomas
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1285036
Tvättade bilen för några dagar sedan och sprayade på Labocosmetica Beneficia. Nu när det har regnat ser det ut så här randigt på bilen. Är det så här det ska se ut? eller har jag missat något vid användandet av medlet?
IMG_20181207_103801.jpeg
IMG_20181207_103801.jpeg (73.89 KiB) Visad 512 gånger
IMG_20181207_103809.jpeg
IMG_20181207_103809.jpeg (48.65 KiB) Visad 512 gånger
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1285037
Om det bara är hur vattnet rinner av det det rätt normalt ut. En obehandlad lack blir jämnt blöt, här pärlar det sig och rinner av i större droppar som lämnar spår bland de små pärlorna.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]