Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1277082
Har de ryamattliknande ljusa golvmattorna i bilen sommartid, men de är urtagna för vintern nu. Efter några år i tjänst så tänker jag det är dags för en tvätt men jag vet inte med vad. Kan man köra typ såpa och vatten eller bör man köra något särskilt tvättmedel? Tänkte annars bara spola av dem, kanske räcker?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1277158
Jag brukar lägga dom på asfalten, spraya över lite alkaliskt tvättmedel, sen spola med högtryckstvätten (på någorlunda lämpligt avstånd)
Tycker de blir allt för deformerade i tvättmaskin, men det kan säkert vara olika från modell till modell.
Användarvisningsbild
av Funk
#1277358
TommyP86 skrev:Jag brukar lägga dom på asfalten, spraya över lite alkaliskt tvättmedel, sen spola med högtryckstvätten (på någorlunda lämpligt avstånd)
Tycker de blir allt för deformerade i tvättmaskin, men det kan säkert vara olika från modell till modell.
Jag gör precis likadant..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
#1277364
Jag tvättar mattor i badkaret.
  • Tappa upp 30 grader varmt vatten i karet.
  • Lös upp milt tvättmedel eller såpa i vattnet.
  • Blötlägg mattan i karet en stund ifall den är hårt smutsad.
  • Bearbeta mattan försiktigt i vattnet så att tvättmedlet kommer in överallt.
  • Tappa ur tvättvattnet.
  • Tappa i kallvatten och skölj ur allt tvättmedel. Tappa upp nytt sköljvatten och upprepa sköljning tills allt tvättmedel är ursköljt.
  • Plantorka mattan så att den håller formen.
Detta är bra armträning! :-D
Användarvisningsbild
av Perra83
#1277680
Badkar, varmvatten och grönsåpa/gul. Jag hade ut alla mattor i min gamla V70R. Ville knappt köra med skor efter det. Som nytt.
De fyra skomattorna körde jag även en gång i tvättmaskinen. Dom tjocka, hårda med många sömmar tror jag håller bättre för maskintvätt. Nyare mattor ju lite tunnare men blir dom för jävla fula går det att köpa nya.
Mattorna kommer lukta såpa en vecka men det går rent riktigt bra.
av Schmoyoho
#1278073
Tack för alla tips! Jag är tyvärr varken bemedlad med barkar eller högtryckstvätt men jag hade såpa hemma så jag testade med ena mattan i duschen. Den känns fräschare, men verkar ta sin tid att torka, lät så mycket vatten som möjligt rinna av innan jag lämnade den åt att plantorka men nu ett dygn senare är den fortfarande rejält fuktig. Har hängt upp den nu så får vi hoppas det inte påverkar formen allt för mycket. De övriga tre tror jag att jag får bängla ner i tvättstugan istället och lägga i torkskåpet på låg temperatur.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1278167
Om man måste plantorka något och det inte är möjligt att vrida ur vatten, så är ett tips att få ur vatten att lägga på ett badlakan och sedan rulla ihop mattan/plagget. Sedan kan man försiktigt böja och trycka på paketet innan man rullar ut det igen och tar bort det blöta badlakanet.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]