Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1275709
Blev Volvoägare förra året. Bytte till vinterhjul igår, vevade upp bilen (V60) med original-domkraften som man kunde köpa till för en femhundring eller vad det var. Den som ligger där bak i reservhjulsbaljan.

Jag hatar den! Den är ju helt omöjlig att veva, hela tiden fastnar armen på den i ett sånt läge så den låser sig. Svetten rinner, det tar en otrolig tid att lyfta på ett enda ställe. Inte ens sänka ner bilen igen är enkelt. Det var samma sak i våras när sommarhjulen åkte på. Utan handskar blir knogarna helt uppskrapade när man ska ha runt veven, mina motorhandskar från lumpen som jag haft till däckskifte i 20 år utan problem höll bara ett hjulbyte som Volvoägare.

Hade tidigare en Volkswagen, den domkraften var jättebra och lättarbetad. Swish, så var bilen upphöjd. Inte var det tungt heller. Snabbt och enkelt. Har bytt däck på Opel och Saab genom åren, inga problem alls. Veven verkar vara helt annorlunda konstruerad, jag tror det är det som är felet på Volvo-domkraften.

Hur som helst, finns det något trick för hur man ska veva med Volvos domkraft som gör den användbar?
Annars får jag väl reklamera den värdelösa domkraften till handlaren och åka till VW eller Opel och köpa en av dem istället, om de nu passar till Volvon. Så här lång tid ska det inte ta att hissa upp bilen. För att inte tala om att mina klenoder till handskar från lumpen behöver ersättas, det är ju som ni förstår ytterst traumatiskt att behöva skiljas från denna kvalitetsprodukt när de säkert hade klarat sig i 20 år till om det inte vore för den här domkraften.
#1275712
Känner igen det från föräldrarnas V50. Helt värdelös domkraft. Dessvärre är drive-e så låg så min garagedomkraft inte går in under bilen...
#1275722
Spelar väl ingen roll hur kass den är, det är en nöddomkraft, köp en garagedomkraft om man ska hissa bilen på hemmaplan då och då. Visst kunde de kanske gjort den bättre men varför, de flesta kommer ändå aldrig använda den ändå när så många has assistans samt betalar för hjulbyte.

Dessutom rekommenderar att ha pallbockar när bilen är uppe. Ingen vettig människa vill väl ha bilens tyngd på sig
#1275836
heltok skrev: lör 20 okt 2018, 16:15 Bra info om V50 där, om domkraften sett ut så här sedan V50 så tänker jag att det måste finnas något trick jag inte förstår för att veva den.
Ja tricket är att inte veva med den mer än i nödfall. Bättre att investera 300 kr i en biltema domkraft och använda vid däckbyte. Låt orginal domkraften användas till det den är till för, hissning av bilen då man inte är hemma (läs längs vägkanten efter punktering eller liknande).
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]