Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av brandten
#1274903
Måste få ner pärlan lite men kanske dumt att göra det innan vintern? Har aldrig kört sänkt Volvo tidigare och planen är nått enkelt (typ vparts sänk fjädrar bara) eller bör man gå för hela kit (coilover heter det då va?)?

Hur hoppigt och stötigt blir det?
Blir det knas med lampor (som har auto nivåreglering)?
Något annat att tänka på?
20181015_160206.jpeg
20181015_160206.jpeg (52.79 KiB) Visad 1179 gånger
Volvo S80 / 2.4D / 163HK / Automat / Diesel / 2008 modell

Användarvisningsbild
av grillchips
#1274939
Allt beror på och är relativt. Du kan ju slänga in vilken typ av hjul du ska ha på sommaren i ekvationen. Stötigare blir det oavsett men vad som är acceptabelt kan bara du svara på.

Coils är dyrare men för det mesta ett bättre alternativ med dämpare som är anpassade för ändamålet, vilket dina originaldämpare inte är. De kommer sannolikt slitas ut fortare. Jag körde på originaldämpare med Eibach 25mm-fjädrar i 4-5 år och lika många tusen mil utan problem.
Skrapa i, ptja, det säger ju sig självt. Den blir ju lägre så man får absolut anpassa sig. Farthinder kan man ibland få smyga över, man får passa sig vid parkering där det finns en hög kant framför eller bakom osv.

Mina nivåjusterare lirade bra efter sänkningen men S80 delar plattform med V70 och jag vet att V70 kan behöva någon adapter eller så för att kunna montera. Detta om man kör coils vill jag tillägga. Tror Vparts har mer info på sin sajt om detta.

Smärtfritt är det med andra ord inte. Personligen tycker jag att det var lätt att anpassa mig och det var värt varje öre. Snyggare look, avsevärt bättre körkänsla (mer direkt styrning, minimalt med body roll) osv.
Användarvisningsbild
av Derank
#1275842
Har en bekant som kör coils på hans S80 2009a, han har spräckt tryckröret 3gg och det käns som att åka på kullersten i hårdaste läget på coilsen, i mjukaste käns det bara "STUMT"

Fördelen med coils är ju att du kan höja den igen. kostar ca 10-12k ett kitt. Personligen skulle jag aldrig åka runt i en stum gocart, men en del gillar det så har du råd, go for it.
Användarvisningsbild
av brandten
#1275994
Att dämparna slits fortare bryr jag mig inte så mycket om. Det här är en 6 mnd bil (tror jag) innan ny bil anländer. Följdfråga nu är väl om det blir hårdare/stötigare med bara fjädrar kontra coil overs kit?

Referensbild min vs den höjd jag önskar.
20181018_171952.jpeg
20181018_171952.jpeg (104.69 KiB) Visad 1005 gånger
Volvo S80 / 2.4D / 163HK / Automat / Diesel / 2008 modell

Användarvisningsbild
av grillchips
#1276000
Coils är ju lite mer anpassade för "lägre åk" och agerar därefter. Hur du än vrider och vänder på det så blir det stötigare, fjädringsvägen blir ju förändrad. Coils hanterar det bättre men faktumet kvarstår.
På referensbilden så bör du nå dit med bara fjädrar, problematiken är att de sällan sänker jämnt. Dvs, bilarna är framtunga och det blir än mer tydligt när man sänker. Att framhjulets gap mot skärmkant är mindre än det i bak. Med coils kan du justera och kompensera för det.

Här är min gamla V50 med Eibach Pro 25mm-fjädrar på standarddämpare:
Bild

Tydlig skillnad. Försumbart kanske, men det är där. :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1276004
grillchips skrev: sön 21 okt 2018, 20:44 Coils är ju lite mer anpassade för "lägre åk" och agerar därefter. Hur du än vrider och vänder på det så blir det stötigare, fjädringsvägen blir ju förändrad. Coils hanterar det bättre men faktumet kvarstår.
På referensbilden så bör du nå dit med bara fjädrar, problematiken är att de sällan sänker jämnt. Dvs, bilarna är framtunga och det blir än mer tydligt när man sänker. Att framhjulets gap mot skärmkant är mindre än det i bak. Med coils kan du justera och kompensera för det.

Här är min gamla V50 med Eibach Pro 25mm-fjädrar på standarddämpare:
Bild

Tydlig skillnad. Försumbart kanske, men det är där. :)
Hellre det än en bil som är lägre bak och ser nerlastad ut å andra sidan. Många V90 t ex som lider av den åkomman.

Jag har bara ägt en sänkt bil och den fick inte vara sänkt så länge. Komforten blev dålig och väghållningen på dålig väg led rätt hårt. Men smaken är som baken.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1276007
Absolut, man kanske får se lite vad man har för vardag med bilen. Personligen behövde jag sällan nyttja dåliga vägar (och dåliga vägar är väl ändå semi-relativt) så det var liksom ok. Det positiva med sänkningen vägde tyngre i min bok. Såpass att även V90n kanske får sig en justering.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1276009
Jag märkte inget negativt utan sänkningen. Det visuella är ju en smaksak förstås. Att bilen känns stötigare med kortare fjädrar har ju inte så mycket med objektiv väghållning att göra. Det är ju fortfarande rätt mjuka och trygga bilar med standardchassin.

Så I slutändan är det bara hur högt utseendet värderas gentemot en, inom rimliga gränser med små sänkningar ganska måttlig, försämring av komforten.
Användarvisningsbild
av brandten
#1276761
Snackade med killen som har "referensbilen" på bilden ovan som låter meddela att bilen var SJUKT hård och stötig med hans sänkfjädrar som sänkt 60mm.

Får se om jag kör på något till våren. Pallar nog inte att åka gocart i vinter.

Volvo S80 / 2.4D / 163HK / Automat / Diesel / 2008 modell

Användarvisningsbild
av grillchips
#1276829
60mm?! Sänkfjädrar som han har kapat eller vad? Aldrig sett ett par fjädrar som sänker så mycket utan ingrepp.

Tro fan att 60mm på originaldämpare blir obekvämt. :D

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]