Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
#1274342
Hej, nu när jag la om till vinterdäck såg jag att samtliga sommardäck var snedslitna och behöver införskaffa nya.

Kör idag en v70 2.0d från 2009 med eftermarknadsfälgar ENZO, 17". Storlek 225/45 på däck.

Då jag skall köpa nya att montera på samma fälg önskar jag mer komfort. Vilken profil tror ni ger mest komfort.
av Lövet
#1274344
Du kan i alla fall enkelt gå upp till 225/50 eftersom det är standarddimension på 17" till V70II. Ger något mjukare gång.
av Yaniz
#1274424
Gå upp i dimension som Lövet säger och gör en hjulinställning. Brett och lågprofil skall du undvika om du inte är ute efter att vara coolissimo ... Själv kör jag med 215/55R17. Gubbigt måhända, men komfortabelt.
av Kimmen90
#1274528
Nuvarande däck och fälg satt på vid köp, nu när det är tid för nya är planen att behålla fälgarna då det käns som mest ekonomiskt.

Frågade då de la om vad de rekommenderade de sa 50 på profilen då den var billigare än 55.

Hjulinställning skall göras strax, gjorde en hjulinställning på ett känt företag med svart och gul logga. Den hjulinställningen gjordes förra sommaren. Tveksamt till att de gjort någon då däcken ser ut som de gör.
av Wizzman
#1274618
Kimmen90 skrev:Nuvarande däck och fälg satt på vid köp, nu när det är tid för nya är planen att behålla fälgarna då det käns som mest ekonomiskt.

Frågade då de la om vad de rekommenderade de sa 50 på profilen då den var billigare än 55.

Hjulinställning skall göras strax, gjorde en hjulinställning på ett känt företag med svart och gul logga. Den hjulinställningen gjordes förra sommaren. Tveksamt till att de gjort någon då däcken ser ut som de gör.
Vad är det för däck du haft? Min erfarenhet av vissa Kinadäck är att de kan bli konstigt slitna även om hjulinställningen är korrekt.
av Kimmen90
#1274689
Wizzman skrev: sön 14 okt 2018, 08:36 Vad är det för däck du haft? Min erfarenhet av vissa Kinadäck är att de kan bli konstigt slitna även om hjulinställningen är korrekt.
Pirelli P Zero, 225 45 17, tror Pirelli har god kvalité
av Lockis
#1274799
Kimmen90 skrev: sön 14 okt 2018, 16:56
Wizzman skrev: sön 14 okt 2018, 08:36 Vad är det för däck du haft? Min erfarenhet av vissa Kinadäck är att de kan bli konstigt slitna även om hjulinställningen är korrekt.
Pirelli P Zero, 225 45 17, tror Pirelli har god kvalité
Vet inte hur det är på V70 men på min V60 så slets mina Pirelli däck också snett. Gjorde hjulinställning i samband med byte på däck och då var allt grönt. Enligt däck killen på volvo handlaren så har dock Pirelli svaga däck sidor vilket gjorde att dem inte lämpade sig för användning på V60 MY17. Kanske är samma problem på V70? tror för övrigt att Volvo själva inte levererar på Pirelli längre utan nu använder sig av Michelin Primacy 4?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1274800
Lockis skrev: mån 15 okt 2018, 10:16
Kimmen90 skrev: sön 14 okt 2018, 16:56
Wizzman skrev: sön 14 okt 2018, 08:36 Vad är det för däck du haft? Min erfarenhet av vissa Kinadäck är att de kan bli konstigt slitna även om hjulinställningen är korrekt.
Pirelli P Zero, 225 45 17, tror Pirelli har god kvalité
Vet inte hur det är på V70 men på min V60 så slets mina Pirelli däck också snett. Gjorde hjulinställning i samband med byte på däck och då var allt grönt. Enligt däck killen på volvo handlaren så har dock Pirelli svaga däck sidor vilket gjorde att dem inte lämpade sig för användning på V60 MY17. Kanske är samma problem på V70? tror för övrigt att Volvo själva inte levererar på Pirelli längre utan nu använder sig av Michelin Primacy 4?
Min V60 rullar på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (235/40/18).
Upplevelsen är förhållandevis låg ljudnivå, bra när det regnar mycket och att de inte slits riktigt lika mycket som de Continental som den levererades med.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]