Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1273459
Kanske kan klistra tråden.

Nu sitter säkert många av oss och funderar på vilka dubbdäck som man skall välja för säsongen.

Vi kanske kan genom egna omdömen,länk till tester mm hjälpa varandra i valet.

Här finns ett som verkar bra och vann Aftonbladets test.
https://www.motor.no/tester/vinterdekk/ ... e-north-4/
Senaste numret av vi Bilägare finns även ett test men vet ej vilket som vann.
Michelin fanns inte med i testet.
#1273549
Tommy: Självklart är det som du säger, men det är ändå så att man i vått väglag kan sänka hastigheten (ingen blir väl överraskad av att det regnar) det är svårare att sänka farten innan man stöter på blixthalka. Dessutom brukar bristande is-grepp vara värre än bristande våtgrepp eftersom skillnaden i exempelvis bromssträcka mellan ett bra och ett dåligt däck är längre på is än på asfalt.

Jag kör oftast på:
1. Våt asfalt
2. Torr asfalt
3. Frost/Is
4. Snö/Slask

Ändå skulle jag säga att när jag tittar på vinterdäck så går min priolista så här:
1. Is
2. Delat mellan Våtgrepp/Slask/Snö
3. Torr asfalt

Då lite sämre grepp på torr asfalt oftast går att kompensera för på ett sätt man inte kan göra med på is.

Personligen tittar jag på både Michelin och Nokian. Har tidigare haft Continental IceContact2, men vill prova något nytt även om jag inte är missnöjd med det däcket.
#1274158
Nu har Teknikens värld också släppt sitt däcktest.

Continental IceContact 2 och Michelin X-Ice North 4 hamnar på delad förstaplats. Goodyear Ultra-grip Ice arctic kommer på tredje plats, Continentals dubbfria på femte och Nokian Hakka 9 först på 6:e plats.
#1274200
Känner att jag halkat efter (badumtish) i däckvärlden men när jag köpte mina hakka 8or för något år sen så var hakka fortfarande de bästa däcken man kunde ha, har jag för mig iallafall. Varför har de tappat så mycket så att de rankas sämre än dubbfritt?
#1274777
Enligt min mening finns det bara ett val oavsett var du bor i Sverige, dubbdäck. Det handlar om att ha dom bästa förutsättningar NÄR det händer något.

Det är små skillnader mellan dubbat och odubbat på våt, torr och snö underlag. Men där det verkligen är stora skillnader är på is. Att se om det är halt på grund av is är svårt, om inte omöjligt. Finns det någonstans i Sverige som det inte blir isiga vägar, det fryser aldrig på under natten? Nej, det finns det inte..

Om man ska klara sig på odubbat så ska man kanske bo långt ner i landet där man inte är så beroende av bilen tidigt på morgonen eller sena kvällar när vägen fryser till. Man ska även kunna ställa bilen hela dagar om det mot förmodan blir minusgrader på dagen.

Aftonbladets däcktester är ett av få som visar resultatet av både odubbat och dubbat tillsamman så det är lättare att jämföra.

Detta är från Aftonbladets test detta år

DUBBDÄCK

Michelin X-Ice North 4
Continental IceContact 2
Hankook Winter I * Pike RS2
Nokian Hakkapeliitta 9
Bridgestone Noranza 001
Vredestein Wintrac Ice
Pirelli Ice Zero
Yokohama Ice Guard iG65
Gislaved Nord Frost 200
Goodyear Ultragrip Ice Arctic
Cooper Weather-Master WSC
Nexen Winguard WinSpike WH62

ODUBBADE DÄCK

Continental ContiVikingContact 7
Goodyear Ultra Grip Ice 2
Pirelli Ice Zero FR
Nokian Hakkapeliitta R3
Hankook Winter I * Cept IZ2
Bridgestone Blizzak WS80
Yokohama iceGuard iG60
Michelin X-Ice XI3
Falken Espia EPZ II
Linglong Green-Max Winter Ice I-15


Bild
Bild
Bild
Bild
#1280759
Nu har jag köpt och fått Michelin X-Ice North 4 monterat. Har bara hunnit köra i 2 dagar än så länge, så det är nog lite för tidigt att säga något om kallvädersegenskaperna då det är 9 plusgrader och blött...
Vad man märker direkt är ju som vanligt att dubbdäck inte har samma grepp på asfalt som sommardäck.
Vad jag kan säga rent spontant är att de inte låter så värst mycket än så länge, mina förra Continental lät mer när de var nya. Dock har jag bytt dimension på vinterhjulen i från 235/40 R18 som jag har på sommardäcken till 205/60 R16 på vinterdäcken, så jag kan inte uttala mig om hur mycket av skillnaden i ljudnivå och asfaltsgrepp som beror på den mindre storleken och hur mycket som beror på att det är dubbdäck. Något jag kan härleda direkt därifrån är att styrningen är mycket lättare och bränsleförbrukningen verkar ha gått ner från ca 0,54-0,59 till 0,45-0,5 i min dagliga pendling (dock endast mätt i VOC och över 3st resor).

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]