Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1264632
Jag plockade ut min cross country mars 17. Dags att vaxa för första gången?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1264644
Varför vax?
Det finns produkter som du lägger lika enkelt men håller närmare ett år. Sen har du flera olika spraybara skydd som håller några månader som ger bra med glans och snorhal yta.
Det är snart 1,5 år sedan som min bil blev polerad och lackskyddad. Så länge lacken är blank och repfri lägger jag bara sprayprodukter.
Mitten av V.29 gjorde jag en ordentlig tvätt av bilen och avslutade med Labocosmetica #Benefícia 3.0. Sprayade på blöt bil och spolade av. Nu under tre veckors semester har jag bara kört till tvättstationen och skummat på en förtvätt, spolat av med varmvatten med schampo och avslutat med avkalkat vatten. Gjorde en sån enkel stationstvätt i fredags och regnet som kom i helgen bara pärlar sig och rinner av. Kände lite försiktigt på lacken när jag snabbtvättade och lacken är minst lika hal som för snart fyra veckor sedan.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1264666
Perra83 skrev:Varför vax?
Det finns produkter som du lägger lika enkelt men håller närmare ett år. Sen har du flera olika spraybara skydd som håller några månader som ger bra med glans och snorhal yta.
Det är snart 1,5 år sedan som min bil blev polerad och lackskyddad. Så länge lacken är blank och repfri lägger jag bara sprayprodukter.
Mitten av V.29 gjorde jag en ordentlig tvätt av bilen och avslutade med Labocosmetica #Benefícia 3.0. Sprayade på blöt bil och spolade av. Nu under tre veckors semester har jag bara kört till tvättstationen och skummat på en förtvätt, spolat av med varmvatten med schampo och avslutat med avkalkat vatten. Gjorde en sån enkel stationstvätt i fredags och regnet som kom i helgen bara pärlar sig och rinner av. Kände lite försiktigt på lacken när jag snabbtvättade och lacken är minst lika hal som för snart fyra veckor sedan.
IMG_0871.JPG
IMG_0871.JPG (352.27 KiB) Visad 2090 gånger

Det skulle jag gjort när den var ny. Sedan så gillar jag att polera och vaxa och notera alla små blämmor i lacken. Det blev bra och fick på supermedel på rutorna också, så att regnet åker av.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1264670
Perra83 skrev:Varför vax?
Det finns produkter som du lägger lika enkelt men håller närmare ett år. Sen har du flera olika spraybara skydd som håller några månader som ger bra med glans och snorhal yta.
Det är snart 1,5 år sedan som min bil blev polerad och lackskyddad. Så länge lacken är blank och repfri lägger jag bara sprayprodukter.
Mitten av V.29 gjorde jag en ordentlig tvätt av bilen och avslutade med Labocosmetica #Benefícia 3.0. Sprayade på blöt bil och spolade av. Nu under tre veckors semester har jag bara kört till tvättstationen och skummat på en förtvätt, spolat av med varmvatten med schampo och avslutat med avkalkat vatten. Gjorde en sån enkel stationstvätt i fredags och regnet som kom i helgen bara pärlar sig och rinner av. Kände lite försiktigt på lacken när jag snabbtvättade och lacken är minst lika hal som för snart fyra veckor sedan.
Tittade på produkterna. Vilken ska man börja med om man inte har gjort annat än vaxat förr?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1264718
Jag är helt ny på Labocosmeticas produkter. Tidigare har jag använt Carpro och Tac system och Tershine.
Fördelen med många produkter som sprayas på är att dom även fungerar på plast eller egentligen allt utvändigt förutom på däckssidorna.
Innan du lägger någon form av skydd bör du se till att lacken är så ren som det bara går och det gäller även före vax. Enkelheten hos Benificia är att du bara sprayar den på våt lack och sedan spolar av. Sen finns Cupido som du sprayar på och stryker ut på bilen med en microfibertrasa. Den ska torkas av direkt med en torr microfibertrasa. Den har jag iofs inte provat.
Perfecta ger oxå en väldigt trevlig yta men hållbarheten är nog inte lika bra. Fick lite vattenfläckar på MCn nu i somras efter en tvätt och då tog jag och gick över lacken med Perfecta.
av karnaa
#1265496
Skall man spraya på hela bilen eller maskera plastdetaljerna mm om man använder dessa produkter?

Har XC70
av angarna
#1267298
Ingen maskering, medlen fungerar på hela bilen. Däck, lister, fönster etc. Gäller både Revita och Beneficia. Kör du båda klarar du lätt hela vintern. Testade vintern som gick på alla tre bilarna.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1269398
Var köper ni labocosmetica benfica ?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]