Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1269896
Derank skrev:fick hem ett par flaskor Benefica igår, tvättade bilen och dushade sedan på Benne på blöt bil, körde en panel i taget, spolade av med högtryck direkt, torkade tort. Såg sedan att hela bilen var mer el mindre täkt av ett strävt prickigt lager av medlet, jätteskumt. Fick polera av hela bilen med Raptor, rutorna har jag inet fått riktigt rena ännu, små små små prickar överallt.

Nån som har nån ide om vad som hände?
Jag provade ett liknande medel som heter Hydrosilex på en bil och fick samma resultat, läste på nätet om någon amerikan som haft samma upplevelse vid sprayapplicering. Så jag fortsätter med HydrO2 som aldrig "bråkat"..


/Thomas
Användarvisningsbild
av Derank
#1269991
Undra om man ska prova att lägga på det med svamp istället . Spraya i svampen och dra ut på bilen.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Funk
#1270174
Derank skrev:Undra om man ska prova att lägga på det med svamp istället . Spraya i svampen och dra ut på bilen.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Fast då förvinner ju lite av själva poängen..

/Thomas
av angarna
#1270588
Svamp fungerar, brorsan gjorde så av misstag *L* Jobbar inte med bilvård för övrigt. En fråga är vad som fanns på bilen innan? Vax etc? Finns ju mängder av olika medel och vissa skär sig helt enkelt. Enkel kemi om man är påläst och kunnig. Sedan när man späder med vatten är det alltid en fördel att använda destillerat vatten. Basic chemistry här med så att säga. Revita skummar inte mycket kan jag tillägga.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1270595
Det viktigaste är en bra grund (och gott om tid) för att få det att fästa riktigt.
Som sagt, att blanda hej vilt blir ofta mindre bra.
Jag kör alltid med https://www.bollnasbilvard.se/finish-me ... &results=9 eller liknande innan lackskyddet läggs på.
På min bil la jag på Gtechniq för 2 månader/1100 mil sen. Behöver knappt använda annat än vatten vid tvätt...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1270599
fjohan82 skrev: fre 21 sep 2018, 22:21 Det viktigaste är en bra grund (och gott om tid) för att få det att fästa riktigt.
Som sagt, att blanda hej vilt blir ofta mindre bra.
Jag kör alltid med https://www.bollnasbilvard.se/finish-me ... &results=9 eller liknande innan lackskyddet läggs på.
På min bil la jag på Gtechniq för 2 månader/1100 mil sen. Behöver knappt använda annat än vatten vid tvätt...
Till snabbvarianten som sprayas på våt bil som Beneficia är känns det dock knöligt att först torka, sen spraya av med den där sen blöta ner igen. Förtar poängen lite. Sen håller den kanske inte lika länge å andra sidan men går ju att bättra på vid varje tvätt utan större problem.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1270600
SBergdahl skrev: fre 21 sep 2018, 22:29
fjohan82 skrev: fre 21 sep 2018, 22:21 Det viktigaste är en bra grund (och gott om tid) för att få det att fästa riktigt.
Som sagt, att blanda hej vilt blir ofta mindre bra.
Jag kör alltid med https://www.bollnasbilvard.se/finish-me ... &results=9 eller liknande innan lackskyddet läggs på.
På min bil la jag på Gtechniq för 2 månader/1100 mil sen. Behöver knappt använda annat än vatten vid tvätt...
Till snabbvarianten som sprayas på våt bil som Beneficia är känns det dock knöligt att först torka, sen spraya av med den där sen blöta ner igen. Förtar poängen lite. Sen håller den kanske inte lika länge å andra sidan men går ju att bättra på vid varje tvätt utan större problem.
Det är sant. Men har man många olika vaxer och annat på lacken kan man behöva rengöra lite grundligare ibland.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1270601
fjohan82 skrev: fre 21 sep 2018, 22:34
SBergdahl skrev: fre 21 sep 2018, 22:29
fjohan82 skrev: fre 21 sep 2018, 22:21 Det viktigaste är en bra grund (och gott om tid) för att få det att fästa riktigt.
Som sagt, att blanda hej vilt blir ofta mindre bra.
Jag kör alltid med https://www.bollnasbilvard.se/finish-me ... &results=9 eller liknande innan lackskyddet läggs på.
På min bil la jag på Gtechniq för 2 månader/1100 mil sen. Behöver knappt använda annat än vatten vid tvätt...
Till snabbvarianten som sprayas på våt bil som Beneficia är känns det dock knöligt att först torka, sen spraya av med den där sen blöta ner igen. Förtar poängen lite. Sen håller den kanske inte lika länge å andra sidan men går ju att bättra på vid varje tvätt utan större problem.
Det är sant. Men har man många olika vaxer och annat på lacken kan man behöva rengöra lite grundligare ibland.
Det stämmer säkert.
Användarvisningsbild
av Derank
#1270849
angarna skrev:Svamp fungerar, brorsan gjorde så av misstag *L* Jobbar inte med bilvård för övrigt. En fråga är vad som fanns på bilen innan? Vax etc? Finns ju mängder av olika medel och vissa skär sig helt enkelt. Enkel kemi om man är påläst och kunnig. Sedan när man späder med vatten är det alltid en fördel att använda destillerat vatten. Basic chemistry här med så att säga. Revita skummar inte mycket kan jag tillägga.
Jo. Jag misstänker att något ska sig då lacken gått smaka på både refrackt, aquapool och benne de senaste månaderna.

Testade ren benne på en kollegas bil idag och det funkade superbra.





Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Funk
#1271870
Jag får äta upp lite om hur problemfritt Hydr02 är... Frugan hämtade ut en nyrekondad bil i veckan och min vana trogen skulle jag lägga på något roligare. Eftersom jag visste att blien var nypolerad så körde jag både kallavfettning och sedan alkalie över hela bilen innan det tvättades med Reset, allt för att få en bättre grund för Hydr02. Det gick väl som vanligt vid applicering. och det rann av snyggt. Efter avblåsning så var det inte lika kul...fullt med smetiga fläckar överallt !! Jag var tvungen att svampa och torka hela bilen med utspädd Hydr02 för att få bort fläckarn, så den snabbappliceringen tog en timme extra... :-(

Så vissa grejor som ligger på innan kan definitivt ställa till det...

/Thomas

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]