Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1261510
Hej!
Häromdagen tvättade jag min V50 på en självtvätt (använde således tvättens schampo osv). Direkt efter tvätt torkade jag bilen med en microfiberduk och därefter applicerade jag Ultima paint guard plus innan jag körde hem från tvätten. Blev ett helt ok resultat men nu i efterhand tänker jag att förarbetet borde göras noggrannare.

1. Någon som har erfarenhet av karossvampen Ultima elastrofoam som man ska använda efter tvätt för att rengöra lacken? Och kan man använda svampen direkt efter tvätt utan att torka bilen först?

2. Någon som vet om man kan lägga vanligt vax över lackskyddet Ultima paint guard plus? Och om det finns någon fördel med detta eller om det är totalt onödigt? Är sugen på att testa Lahegas bananavax.

Tackar på förhand!


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

#1262894
Har kollat runt på produkter och märken och tänkte att jag testar Autorange by Lahega produkter eftersom jag är helt nybörjare och de är billiga och verkar prisvärda. Sen avslutar jag med Ultima paint guard plus som lackförsegling.
Ska tillägga att jag kommer att göra allt för hand utan polermaskin. Min tanke är att det ska gå att göra relativt smärtfritt och tidseffektivt men vi får se.. 

Kan det här beskrivna utförandet från tvätt till vaxning stämma? 

1. Alkalisk avfettning (Lahega Power clean) 
2. Tvätt med schampo (Lahega Car schampo). Våfflad svamp eller ännu bättre med microfiber tvätthandske? 
3. Detta steget är jag osäker på om det behövs men ska man här använda alkalisk avfettning igen för att få bort ev smuts som finns kvar? Eller är det flygrostborttagare som ska användas här? 
4. Tvätt med schampo igen sedan torka med microfiberduk 
5. Applicera flytande rubbing (Lahega Paint cleaner). Görs detta på torr bil och med microfiberduk? 
6. Applicera polish (Lahega Cream polish). Görs detta på torr bil och med microfiberduk? 
7. Applicera vax (Lahega Banana wax). Görs detta på torr bil och med microfiberduk? 
8. Applicera lackförsegling (Ultima paint guard plus) med medföljande microfiber applikator

Hur ser detta ut? Rätt eller några fel? 

Tackar på förhand!


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

#1262898
Har du polermaskin?
När du har avfettat bilen ordentligt. Kör flygrostrengöring och gärna lera. Viktigt att det blir ordentligt rent.
Sedan polerar du med exempelvis Menzerna medium cut, beroende på hur repig den är innan. Gul trissa och medium polish, sedan final gloss som sista steg.
Därefter Ultima Paint guard.
Tvättarna efter kan du toppa med Angeleax Qed. Funkar grymt bra och håller mycket bra. Vattenavrinningen håller hög kvalitet. Detta recept har jag och håller bra sedan rejäl polering i September -17.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1262906
Steg 3 beror väl på hur rent det blev första gången. Rostlösare ska väl helst läggas efter att du låtit det torka en stund.

Lägg inte vax under Ultiman. Den ersätter vaxet. Lägger du den ovanpå vaxet försvinner alltihop lika fort som vaxet.
#1262938
Filippo76 skrev:Har du polermaskin?
När du har avfettat bilen ordentligt. Kör flygrostrengöring och gärna lera. Viktigt att det blir ordentligt rent.
Sedan polerar du med exempelvis Menzerna medium cut, beroende på hur repig den är innan. Gul trissa och medium polish, sedan final gloss som sista steg.
Därefter Ultima Paint guard.
Tvättarna efter kan du toppa med Angeleax Qed. Funkar grymt bra och håller mycket bra. Vattenavrinningen håller hög kvalitet. Detta recept har jag och håller bra sedan rejäl polering i September -17.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej jag har ingen polermaskin men jag tackar så hjärtligt för infon och tips om produkter

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

#1262940
SBergdahl skrev:Steg 3 beror väl på hur rent det blev första gången. Rostlösare ska väl helst läggas efter att du låtit det torka en stund.

Lägg inte vax under Ultiman. Den ersätter vaxet. Lägger du den ovanpå vaxet försvinner alltihop lika fort som vaxet.
Tack för infon!

När jag kollar stegen nu så känns det lite overkill att tvätta bilen med schampo två gånger särskilt när man är ute efter att göra det så tidseffektivt som möjligt.

Borde det inte funka att köra avfettning, skölja av, på med flygrostborttagare, skölja av och därefter tvätta bilen med schampo. För att sedan gå vidare till rubbing?

Sen hoppar jag vax och kör enbart med paint guard plus

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]