Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1260877
Hej!

V60 MY12 med summumläder, hur får man bäst rent konstlädret som sitter på sidorna av stolen?
20180717_151313.jpeg
20180717_151313.jpeg (66.4 KiB) Visad 2419 gånger
20180717_151321.jpeg
20180717_151321.jpeg (66.24 KiB) Visad 2419 gånger
Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1260878
Jag brukar bara använda ljummet vatten och en MF duk och torka av, är det mycket skitigt har jag i liet såpa i hinken med varmvatten och en rundpensel som jag vispar runt på stället tills smutsen löst upp.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1260880
Du kan rengöra konstlädret med samma som du rengör lädret.


/M
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1261043
Eftersom lädret är plastlackat är det ingen skillnad i behandling mot plastlädret på sidorna. Lädret kan inte suga åt sig lädersmörj genom plasten ändå.
av jonasrcarlsson
#1264488
Är det olika material på alla stolar hos Volvo eller är det några som är helt i läder? Har en V60 med svarta sportstolar i läder (dvs ej R-design med nubuck). Är det som ovan bild konstläder på vissa delar och läder i mitten? Är Volvos lädervårdskit tänkt till äldre bilar då kanske? :-/ Har ett liggandes som jag inte använt än.
Lämnade in bilen för utvändig tvätt och rengöring inne i kupén vintras (gör det annars själv) och när jag hämtade den var säten, ratt och golvmattor (!) glashala i början. Vilket inte kändes bra eller säkert för den delen.. Är ju inte så jag vill ha det och funderar på om jag då ska undvika lädervårdskittet från Volvo..
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1264576
SBergdahl skrev:Eftersom lädret är plastlackat är det ingen skillnad i behandling mot plastlädret på sidorna. Lädret kan inte suga åt sig lädersmörj genom plasten ändå.

Det står i manualen att man bör applicera skyddskräm 1-4 ggr /år
Bilagor
BCA0012A-8EA0-4340-BB2A-4560D8CD50E6.jpeg
BCA0012A-8EA0-4340-BB2A-4560D8CD50E6.jpeg (80.07 KiB) Visad 1970 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1264578
Magnus-B skrev: sön 12 aug 2018, 22:01
SBergdahl skrev:Eftersom lädret är plastlackat är det ingen skillnad i behandling mot plastlädret på sidorna. Lädret kan inte suga åt sig lädersmörj genom plasten ändå.

Det står i manualen att man bör applicera skyddskräm 1-4 ggr /år
Det är inte lädersmörjning i traditionell bemärkelse utan snarare ytskydd. Det sjunker inte in utan bildar en skyddande hinna. Hur den hinnan visar sig beror på ytskydd ett i fråga. Ikeas blev en lite hal vaxig yta som jag inte alls gillade. Det lär finnas bra produkter som inte känns att de är där.

Att klädseln håller sig fräsch längre om den görs rent försiktigt ofta och skyddas med rätt medel ifrågasätter jag inte. Det är bara inte att "smörja lädret".
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1264579
jonasrcarlsson skrev: sön 12 aug 2018, 14:25 Är det olika material på alla stolar hos Volvo eller är det några som är helt i läder? Har en V60 med svarta sportstolar i läder (dvs ej R-design med nubuck). Är det som ovan bild konstläder på vissa delar och läder i mitten? Är Volvos lädervårdskit tänkt till äldre bilar då kanske? :-/ Har ett liggandes som jag inte använt än.
Lämnade in bilen för utvändig tvätt och rengöring inne i kupén vintras (gör det annars själv) och när jag hämtade den var säten, ratt och golvmattor (!) glashala i början. Vilket inte kändes bra eller säkert för den delen.. Är ju inte så jag vill ha det och funderar på om jag då ska undvika lädervårdskittet från Volvo..
Låter som Ikeas lädervård ungefär..

Tidigare har det varit skinn på ytorna man har kontakt med och vinyl på sidor och baksidor.

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]

Nya eller gamla V60

Hej alla, Tiden gick snabbt. Har hunnit prova en […]