Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av ericbreiter
#1260466
OK. Jag ger upp... Hur gör ni andra som har SPA-bilar och vill hålla de svarta pianolackerade ytorna rena och fräscha? Utan att orsaka repor varje gång. Allt annat går bra att göra rent men dessa går jag bet på. Jag dammsuger först och blåser sedan försiktigt av dammet med tryckluft men det måste ju poleras också. Det som Volvo sålde mig fungerar inte. Blir flammigt och kan orsaka repor. Förslag på material och process mottages tacksamt!
av SKJ313
#1260469
Forstår din frustrasjon! Jeg har kjørt 3.600 mil med min V90 og har nylig gått til anskaffelse av poleringsmaskin for å gi bilen litt fortjent TLC. ;-) Maskinpoleringen ga meget bra resultat, også på de pianosvarte flatene. Først en runde med medium cut polish, deretter en runde med max finish (for maksimal shine). Nå ser de pianosvarte flatene (og resten av bilen) nærmest nye ut. :-)

Hvis du ikke har poleringsmaskin, ta en kikk på eksempelvis https://bilvardskungen.se/produkt/padki ... m-carwise/, for øvrig pakken jeg kjøpte, mye for pengene og holder veldig bra for de aller fleste. Husk at bilen og/eller paneler må ha voks etter polering, der bruker jeg AutoGlym Extra Gloss Protection.

Lykke til!. :-)
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]