Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1259484
Under semestern ska bilen poleras och lackskyddas.
Jag har varit inne på att lägga Chemical Guys Jet Seal, som jag har hemma. https://www.bollnasbilvard.se/1-stegs-s ... 11816.html

Nu har jag dock fått upp ögonen för Gtechniq Crystal Serum och Gtechniq EXOv3 Ultra Durable Hybrid Coating ovanpå det.
Produkterna finns hos autodude, men går inte att länka...

Någon som har testat dessa produkter från Gtechniq eller har andra erfarenheter av dessa?
Som jag förstår gäller det att veta vad man gör när detta läggs...
#1259574
Gtechnic gör generellt bra grejor och jag har provat en hel del från dem genom åren. Det kan hända att just dessa är jättebra, men om det finns minsta tvivel om hantering eller att dessa skulle vara "svåra" att applicera så skulle jag utan tvekan rekommendera CQUK i stället då det är lätt att lägga. I hållbarhet så tror jag de flesta "keramiska" skydd i dag har ganska lika egenskaper, framförallt om man tvättar med rätt schampo. Ett 30ml kit räcker långt och dessutom rätt billigt och säljs direkt av CarPro Sverige.
OBS: Jag har inte testat deras nya 3.0 så all min input gäller den vanliga CQUK.

/Thomas
#1259613
Tack för den rekommendationen!
Får kolla Youtube och deras leveranstider, om jag hinner få hem det till fredag.
Gtechnic måste man tydligen våtslipa ner om det läggs fel...
#1259699
fjohan82 skrev:Tack för den rekommendationen!
Får kolla Youtube och deras leveranstider, om jag hinner få hem det till fredag.
Gtechnic måste man tydligen våtslipa ner om det läggs fel...
Det tvivlar jag starkt på , men det kan behöva poleras lätt igen. Det gäller för övrigt de flesta keramiska medel så det är viktigt att det är lätt att lägga..
Jag polerade min egen V40 i veckan och hittade två små fläckar som jag var tvungen att polera och göra om, det är problemet med att jobba i ett garage med mindre bra belysning.. :-)
V40-2.jpg
V40
V40-2.jpg (1.42 MiB) Visad 2036 gånger
/Thomas
#1259713
Funk skrev: sön 15 jul 2018, 08:07
fjohan82 skrev:Tack för den rekommendationen!
Får kolla Youtube och deras leveranstider, om jag hinner få hem det till fredag.
Gtechnic måste man tydligen våtslipa ner om det läggs fel...
Det tvivlar jag starkt på , men det kan behöva poleras lätt igen. Det gäller för övrigt de flesta keramiska medel så det är viktigt att det är lätt att lägga..
Jag polerade min egen V40 i veckan och hittade två små fläckar som jag var tvungen att polera och göra om, det är problemet med att jobba i ett garage med mindre bra belysning.. :-)

V40-2.jpg
/Thomas
Oj det var blankt! :-)
Vad har du lagt för avslut? CQUK eller något annat..?
Jag ska fixa bilen på landet vecka 30, där finns mer space och bätte belysning än hemma.
#1259782
Jag kan dock passa på att höja ett varningens finger angående CQuartz UK osv. Jag har testat det mesta. Man får ett oerhört bra resultat, och jag älskar märket i övrigt. De har oerhört många bra produkter.

DOCK - Så är deras coatingar bland de svåraste jag har arbetat med. CQuartz UK är riktigt jobbig tycker jag. Så inget jag kan rekommendera om det är första gången man håller på. Skulle nog köra något från Gtechniq eller Gyeon istället. Ofta samma resultat, men mycket mer lättarbetat.
#1259787
douglinds skrev: sön 15 jul 2018, 19:02 Jag kan dock passa på att höja ett varningens finger angående CQuartz UK osv. Jag har testat det mesta. Man får ett oerhört bra resultat, och jag älskar märket i övrigt. De har oerhört många bra produkter.

DOCK - Så är deras coatingar bland de svåraste jag har arbetat med. CQuartz UK är riktigt jobbig tycker jag. Så inget jag kan rekommendera om det är första gången man håller på. Skulle nog köra något från Gtechniq eller Gyeon istället. Ofta samma resultat, men mycket mer lättarbetat.
Tack för input!
Det som talat mot CQuartz (för mig här & nu) är att det inte, vad jag vet, går att köpa över disk i butik.
Vågar inte chansa på en beställning om det inte hinner levereras innan fredag.
Gtechniq finns hos Autodude, så dit kan jag åka vilken dag som helst.
#1259819
På V40 ligger bara vanlig CQUK...
Konstigt det där med vad man tycker är svårt....jag tycker CQUK är lätt att lägga.
Man behöver ha bra belysning , det är A och O oavsett vilken coating man lägger.. Det hade inte jag denna gången och jag skyller helt på det då det gäller de två fläckarna jag fick göra om.
Men som sagt tidigare, Gtechnic gör bra grejor och har gott rykte så kör på det om det är enklare. För CQUK hittar du nog inte över disk i Sverige..

/Thomas
#1259884
Av ren nyfikenhet, har du testat några andra lackskydd? Av de 5 jag testat är CQUK nog 8 av 10 på en svårighets-skala, medans de andra är kanske en 3-4a.

Vet att många andra "professionella detailers" tycker samma. Själva påläggningen är inte så svår, men det jag tyckt var svårt var att den blir "kladdig" lite snabbare än andra lackskydd, och var allmänt dryg att ta bort. Men ja, resultatet är oerhört bra.

Kör Gyeon Synchro på min bil nu. Underbar att arbeta med, trots att man lägger på 3 lager (2 lager lackskydd, 1 skyddande lager "skin" ovanpå) - Och resultatet är bland det bästa jag varit med om.
#1259899
Sådär, det fick bli Gtechniq Crystal Serum och Gtechniq EXOv3 Ultra Durable Hybrid Coating. Var förbi och köpte dessa idag.
En annan gång får det bli något annat, det sker ju utvecklingar hela tiden inom detta område.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]