Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1256735
Jag har en "Musse Pigg-maskin" jag funderar på att ersätta med något annat.
Tänker mig då en maskin med enbart ett polerhuvud, har fått för mig att de är smidigare att jobba med. Mindre tunga och klumpiga helt enkelt...

Har kollat runt lite, men det känns som att marknaden svämmar över av maskiner.
Ni som också kör med maskin på egen hand, vad använder ni för modell?

Alla tips och tankar är välkomna!
Användarvisningsbild
av Derank
#1256745
har 1st mussepigmaskin, 1st Makita 9237 och senaste inköpet är en Flex XFE 7-15 150, Flexen har en grym avverkning men personligen föredrar jag att polera med makitan som är en gammal hederlig roterande. men det är nog en smaksak.
#1256765
Jag använder denna från Clas Ohlson, pris 900 kronor. Mycket nöjd med den!
https://www.clasohlson.com/se/Polermask ... r411347000
Användarvisningsbild
av Funk
#1256831
Jag kör med en Flex 3401 VRG till vardags och lånar en liten tryckluftsdriven Rupes på jobbet om behovet finns..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1256887
Tack för tips & tankar!
Flex-maskinen verkar vara väl värd sitt pris, trots att den är lite dyrare, har dessutom fått bra betyg i tester och recensioner.
Men man får väl vad man betalar för... :-)
av douglinds
#1257411
Vill man ha det bästa, dvs "crème de la crème" så är det Rupes som gäller. Italienskt, svindyrt, men bland de absolut bästa.

Ska man vara riktigt seriös räcker det tyvärr inte med en maskin, inte ens två maskiner, utan då lär man nästan ha hela deras setup. En stor, en mellan och den minsta för detaljer. Dock klarar man sig rätt bra på "bara" den stora, dvs Rupes BigFoot LHR15 Mark II. 5 tums polertrissor, klarar de stora ytorna galant, och med lite finess kan man köra mindre ytor också.

Dock går hela setupen med maskiner loss på över 20k, sen en hel del trissor på det också. Men köper man bara Rupes 15 Mark II'an så klarar man sig på en 6-7k typ.

Detta är setupen jag kör med (Undantag på den stora maskinen dock, jag har en 21 istället för en 15. 21mm kast när det kommer till det oscillerande, och 6 tums trissor ist för 5)
Bild
Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]