Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1257415
Har en Flex 3401, Ruper LHR 75E MINI, Rupes nano ibrid, Flex 14-2 och en liten luftdriven från Pingens. Hade även en Musse pigg från Biltema men den gav jag bort.
Polerar inga bilar längre. Jag lämnar in en dag och hämtar bilen dagen efter. Det tar annars en hel helg för mig. Dom dagarna kan jag jobba övertid med allt vad det innebär. Tvätta och lägga lite sprayskydd räcker för mig.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1257416
douglinds skrev: lör 30 jun 2018, 21:16 Vill man ha det bästa, dvs "crème de la crème" så är det Rupes som gäller. Italienskt, svindyrt, men bland de absolut bästa.

Ska man vara riktigt seriös räcker det tyvärr inte med en maskin, inte ens två maskiner, utan då lär man nästan ha hela deras setup. En stor, en mellan och den minsta för detaljer. Dock klarar man sig rätt bra på "bara" den stora, dvs Rupes BigFoot LHR15 Mark II. 5 tums polertrissor, klarar de stora ytorna galant, och med lite finess kan man köra mindre ytor också.

Dock går hela setupen med maskiner loss på över 20k, sen en hel del trissor på det också. Men köper man bara Rupes 15 Mark II'an så klarar man sig på en 6-7k typ.

Detta är setupen jag kör med (Undantag på den stora maskinen dock, jag har en 21 istället för en 15. 21mm kast när det kommer till det oscillerande, och 6 tums trissor ist för 5)
Ja, riktigt så mycket har jag väl inte tänkt att lägga på en maskin som används 1 ggr/år (dvs på sommaren när det är semester)... 8-)

Hittade däremot detta, känns ganska prisvärt: https://www.bollnasbilvard.se/oscillera ... bvsmt.html

"BBV FDA Polisher, 150mm stödplatta sitter monterad original på polermaskinen FDA, är direkt jämförbar med Flex 3401 VRG, identiskt rörelsemönster, trevligare gång och betydligt lägre ljudnivå än flex 3401 VRG, Det perfekta alternativ istället för roterande polermaskin och DA oscillerande polermaskin, god tillgång på tillbehör till BBV FDA Polisher."
av douglinds
#1257579
fjohan82 skrev: Ja, riktigt så mycket har jag väl inte tänkt att lägga på en maskin som används 1 ggr/år (dvs på sommaren när det är semester)... 8-)

Hittade däremot detta, känns ganska prisvärt: https://www.bollnasbilvard.se/oscillera ... bvsmt.html

"BBV FDA Polisher, 150mm stödplatta sitter monterad original på polermaskinen FDA, är direkt jämförbar med Flex 3401 VRG, identiskt rörelsemönster, trevligare gång och betydligt lägre ljudnivå än flex 3401 VRG, Det perfekta alternativ istället för roterande polermaskin och DA oscillerande polermaskin, god tillgång på tillbehör till BBV FDA Polisher."
Kan passa på att tipsa om detta kit nu, Bollnäs bilvård har rabatterat detta rätt rejält nu (Troligen kommer Generation 3 snart, men Generation 2 är oerhört bra) https://www.bollnasbilvard.se/oscillera ... results=33
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1257664
Blev BBV-paketet ovan.
Känns som att det räcker när den endast ska användas till en bil en gång/år. :-)
Tog även med ett fäste till en lite mindre polerrondell.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1257719
Mindre platta är det den som är på 110 eller 115mm? Tror att det följde med 140mm till min Flex 3401 men jag bytte direkt till den mindre. Jag kör hellre med med typ 125mm trissor än stora 150-160.
#1257724
Perra83 skrev:Mindre platta är det den som är på 110 eller 115mm? Tror att det följde med 140mm till min Flex 3401 men jag bytte direkt till den mindre. Jag kör hellre med med typ 125mm trissor än stora 150-160.

Vad är fördelen med dom mindre trissorna?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1257752
Perra83 skrev: tis 03 jul 2018, 11:31 Mindre platta är det den som är på 110 eller 115mm? Tror att det följde med 140mm till min Flex 3401 men jag bytte direkt till den mindre. Jag kör hellre med med typ 125mm trissor än stora 150-160.
Det blir en nedgång från 150 till 125, vilket spontant känns bättre.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]