Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av ABengtsson
#1256705
Hade bilen på årlig service och meken rekommenderade att byta alla 4 däck. Fick självklart pris på detta, 8700 monterat och klart. Låter saftig men har tyvärr ingen aning...vet bara att det var nåt continentaldäck han hade pris på. Nåja, har ni några tips? Dimension 225 50 17 98W. Ingen buskörning utan ser gärna komfort och bra på blöt väg som stora plus. Om jag nu näthandlar däck, vad brukar dom på lokala däckfirman för balansering montering mm?

/Andreas
av Mr T
#1256708
Jag prioriterar också komfort först. Hade tidigare Continental Sport Contact och nån siffra och de däcken tyckte jag var för hårda och stumma. Så hårda att jag såg fram mot att byta till vinterdäck (de har samma dimensioner).

Nu har jag i stället Michelin Primacy, tror att de är treor. Samma dimension som du har. Jag tycker att de däcken går betydligt mjukare och tystare än Sport Contact.

Lycka till! :)
#1256711
Jag är inget fan av Continental.
Tycker de är bullriga, slet ner en uppsättning på 1 år...
Nu har jag Goodyear som jag upplever betydligt mer harmoniska, så jag rekommenderar dig samma lika :-)
På Däckonline kostar de 1259:-/st och kan skickas till en av deras monteringspartners.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-234562

Längst ner på denna sidan söker du efter monteringspartner. Där står även en prisuppgift, men slå en signal till denne innan och dubbelkolla pris på montering inkl. påläggning på bil.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... &s_p=index
#1256715
fjohan82 skrev: mån 25 jun 2018, 20:57 Jag är inget fan av Continental.
Tycker de är bullriga, slet ner en uppsättning på 1 år...
Nu har jag Goodyear som jag upplever betydligt mer harmoniska, så jag rekommenderar dig samma lika :-)
På Däckonline kostar de 1259:-/st och kan skickas till en av deras monteringspartners.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-234562

Längst ner på denna sidan söker du efter monteringspartner. Där står även en prisuppgift, men slå en signal till denne innan och dubbelkolla pris på montering inkl. påläggning på bil.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... &s_p=index
Jag har visserligen inte samma dimension men är också väldigt nöjd med samma modell däck. Verkar hålla rätt bra (jag har nog kört 3500 mil eller så och gjort av med kanske 3 mm) och är komfortabla, inte onödigt bullriga. Känns trygga men jag har förstås inga prestandamätningar.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1256732
ABengtsson skrev:Ingen buskörning utan ser gärna komfort och bra på blöt väg som stora plus.
/Andreas
Joakim6945 skrev:jag tycker du ska köpa Michelin Pilot Super Sports, men dina dimensioner kanse är lite för små. Vet ej vad de lägsta dimensionerna är på det däcket, men dom e grymma
Joakim6945, tror du på fullaste allvar att Supersport har bättre komfort än tex Primacy 4?

.
av Leopold
#1256740
ABengtsson skrev:..., har ni några tips? Dimension 225 50 17 98W. Ingen buskörning utan ser gärna komfort och bra på blöt väg som stora plus. Om jag nu näthandlar däck, vad brukar dom på lokala däckfirman för balansering montering mm?
Bytte nyss från gamla extremt bullriga Pirelli P7 225 i 16" till Michelin Primacy 4 225 50 17" 98Y på min s80n 2.5t, köpte monterat på billiga men ok fälgar Alutec Grip via någon av "oligopolets" internethandlare.

Väldigt nöjd med dessa däck ljudmässigt och tycker de känns stabila och fina. All spårkänslighet/ormighet från gamla däcken är som bortblåst men det kan även ha att göra med en hjulinställning jag gjorde i samma veva, det var en liten smula för litet toe-in både fram och bak så det underlättade ju inte stabiliteten. Möjligen är dessa Michelin en smula överspecificerade i vikt/hastighetsklassen och därmed onödigt styva däcksidor men jag ser det bara som ett extra plus stabilitetsmässigt.
#1256811
Jag kör på Hankook Ventus V12 evo2.
245/40-18.
Kan absolut rekommendera dessa däck.
Fungerar bra till både husvagnsdragande och lite mer inspirerad körning.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]