Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Urbis
#1256823
Jag har iofs inte samma däckdimension, har 235/50 18 på XC70. Hade fabriksmonterat Continental LX sport, sämre däck får man leta efter. Bullriga och framförallt slets de sig fort. Köpte Kumho Crugen HP91 nyligen, var rätt skeptiskt till Kumho alltid kört på Nokian, Michelin etc. Kan starkt rekommendera dessa Kumho. Går tyst och är bra på vattenplaning. Hoppas jag får ut mer mil än Continental...
Användarvisningsbild
av Urbis
#1256829
Har iofs inte samma däckdimension. Har 235/50 18, XC70. Hade fabriksmonterat Continental LX Sport, sämre däck får man leta efter, bullriga och slets jättefort. Köpte nu Kumho Crugen HP91 efter viss skepsis... Sparar 1000kr/däck mot Nokian, Continental, Michelin etc. Hittills mkt nöjd, går tyst och är bra mot vattenplaning som jag prioriterar. Hoppas på att få ut fler mil än Continental....
#1256838
Urbis skrev:Hade fabriksmonterat Continental LX Sport, sämre däck får man leta efter, bullriga och slets jättefort.
Kan ju bero på att det är ett allseason däck, och Kumho Crugen ett sommardäck...

.
#1256921
ThomasT skrev:
ABengtsson skrev:Ingen buskörning utan ser gärna komfort och bra på blöt väg som stora plus.
/Andreas
Joakim6945 skrev:jag tycker du ska köpa Michelin Pilot Super Sports, men dina dimensioner kanse är lite för små. Vet ej vad de lägsta dimensionerna är på det däcket, men dom e grymma
Joakim6945, tror du på fullaste allvar att Supersport har bättre komfort än tex Primacy 4?

.
Nä det tror jag inte. Glöm vad jag sa.
Användarvisningsbild
av Urbis
#1256982
ThomasT skrev: tis 26 jun 2018, 14:54
Urbis skrev:Hade fabriksmonterat Continental LX Sport, sämre däck får man leta efter, bullriga och slets jättefort.
Kan ju bero på att det är ett allseason däck, och Kumho Crugen ett sommardäck...

Hmm, tror du har fel TomasT. Continental CrossContakt LX sport säljs som sommardäck. Kan hålla med om att mönstret ser ut som allseason, lite grovt. Gjort för att köra offroad i lera etc. Vore ju konstigt om Volvo levererade allseason däck på fabriksny bil...
#1256985
Urbis skrev: ons 27 jun 2018, 14:37
ThomasT skrev: tis 26 jun 2018, 14:54
Urbis skrev:Hade fabriksmonterat Continental LX Sport, sämre däck får man leta efter, bullriga och slets jättefort.
Kan ju bero på att det är ett allseason däck, och Kumho Crugen ett sommardäck...

Hmm, tror du har fel TomasT. Continental CrossContakt LX sport säljs som sommardäck. Kan hålla med om att mönstret ser ut som allseason, lite grovt. Gjort för att köra offroad i lera etc. Vore ju konstigt om Volvo levererade allseason däck på fabriksny bil...
På dessa står det M+S, trots att de saluförs som sommardäck...
Zooma in den högra däcksbilden och titta på dess nederkant.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... 27124716:s
#1256993
Urbis skrev:Hmm, tror du har fel TomasT. Continental CrossContakt LX sport säljs som sommardäck. Kan hålla med om att mönstret ser ut som allseason, lite grovt. Gjort för att köra offroad i lera etc. Vore ju konstigt om Volvo levererade allseason däck på fabriksny bil...
Det är ett allseason däck som är avsett för länder som kanske någon gång får snö, och inte har jätte kallt. Bara för att det inte klassas som rent vinterdäck i Sverige gör det inte till ett sommardäck...

.
#1257058
Jag är inne på min andra uppsättning Good Year Efficient grip performance. Hade dem på förra bilen och när det blev dags för byte på XC70n blev det samma då jag var och är mycket nöjd med dem.

Det är väl ingen wow-grej, men de är en bra kombination av tysta och prisvärda samtidigt som de brukar ligga bra i testerna.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1257509
drbrain skrev:M+S != vinterdäck, M+S kan betyda Mud + Sand med.
Det står M+S på mina Pirelli Scorpion Verde till XC70'an men det är ju knappast ett vinterdäck för det utan betyder här Mud and Sand vilket borde bli att det är "offroad"-vänligt.

Snöflinga = vinterdäck
I Sverige där vi har riktigt vinter så kör vi med sommar eller vinterdäck, men utomlands är det vanligt med en tredje kategori: "All season". Ett däck som varken är ett sommardäck eller vinterdäck utan en kompromiss där i mellan(och som med alla kompromisser så betyder det att det varken är ett bra sommardäck eller ett bra vinterdäck...).
Som jag kan se det så har Pirelli idag två olika däck benämnda Scorpion Verde. Ett som är ett uttalat sommardäck och ett som har tilläggsnamnet "All season".
Sommardäck: https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car ... pion-verde
All Season: https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car ... all-season
M+S står i detta fall för Mud&Snow... Jag har dock försökt att hitta "vanliga" däck märkta med M+S med inriktningen mot mud & sand utan att lyckas, så man kan nog anta att med alla däck avsedda för personbilar eller lättare SUV'ar märkta med M+S så är inriktningen för däcken "mud & snow".

.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]