Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1256318
Har just tagit leverans av en ny svart solid V40CC och har aldrig haft en bil med sådan lack förut. Den är väldigt ren o blank och fin.

Har hört att maskintvätt ger många små men synliga repor på sådan lack - gäller det även Volvos egna tvättar?

Eller måste man lämna till handtvätt?

Eller är borstlös högtrycksmaskintvätt det rätta?

Svart bil kräver förstås ofta tvätt för att inte se grisig ut - men är det bättre att tvätta sällan om man vill skona lacken på en sådan ny bil?
#1256326
Så här tänker jag omen svart bil:
Glöm maskintvätt, såvida den inte är borstlös. Men den blir inte riktigt ren ändå.
Ska du polera en svart bil; den ska vara 110% ren innan. Dvs den ska avfettas, bort med flygrost och tjär/asfalt och sedan en omgång med lera. Om man inte gjort sånt fört så lämna in den hos kunnig bilvårdare. Inte billigt runt hörnet-firma.
Bra polerad och bra lackskydd kommer du långt med.
In på en gds tvätthall och kör avfettning och högtryck på vintern. Håll dig borta från automattvätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1256350
Efter att nu ha ägt tre olika svarta bilar så säger: Glöm att ha en helt perfekt bil... jag håller efter mina bilar, polerar och skyddar direkt efter leverans och tvättar enbart för hand... Det spelar liksom ingen roll...svart är otacksamt och ALLT syns. Men genom att inte maskintvätta och vara noggrann håller den sig acceptabel längre..

/Thomas
#1256551
Jim Profit skrev:Har aldrig fattat varför folk som inte orkar putsa väljer svarta bilar... Varför inte välja silver istället! 😀
Köper man begagnat har man ibland inget val...
Jag har svart, metallic iofs, men det är inget jag skulle valt om jag köpte en ny bil, vilket aldrig kommer hända. Så jag får välja det som andra valt före mig :-(
#1256578
drbrain skrev: sön 24 jun 2018, 19:02
Jim Profit skrev:Har aldrig fattat varför folk som inte orkar putsa väljer svarta bilar... Varför inte välja silver istället! 😀
Köper man begagnat har man ibland inget val...
Jag har svart, metallic iofs, men det är inget jag skulle valt om jag köpte en ny bil, vilket aldrig kommer hända. Så jag får välja det som andra valt före mig :-(
Tolkade det som att trådskaparen beställt nytt?..
Jodå, köper beggat jag med och efter varje svart (senast en enorm med solid lack..) så säger jag "aldrig mer".
Och då gillar jag ändå att putsa! :-D
#1256893
En ny djupt svartmetallic lack är skit snyggt, men det var det. Håller sig bara så när den står inlåst i ett garage där damm, regn m.m inte har tillgång.
Maskintvätt och liknande är bara att glömma, alla tvättrepor ploppar upp direkt. Samma med handtvätt också om man inte är sjukligt noga innan man börjar gno med silkesvante som inte repar.
Ska man hålla en svart bil skapligt snygg så är det polering med maskin som gäller och gärna nått riktigt bra keramiskt lackskydd som skyddar lacken lite bättre mot repor och liknande än vad vanliga vaxer gör.
#1256957
Spola den ofta med högtryck och var försiktig när du svamptvättar så att du verkligen har ren svamp, byter vatten ofta i hinken och bra schampoo. Jag använde sprayvax av god kvalitet ungefär varannan, var tredje månad.
Min var en Onyxsvart XC60 som efter 2,5 år såg som ny ut, till och med bilhandlarns lack och rekond trodde att den var nyuttagen när jag var förbi dem efter drygt två år för ett ärende.
En svart bil kräver lite mer underhåll men kan se så himla snygg, tuff och exklusiv ut!

PS Absolut ingen borsttvätt - men det tycker jag är en regel oavsett färg.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]