Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1250479
Just nu håller jag på att göra slut på en typ åtta år gammal flaska Biltema vaxschampo. Den funkar ju men känns lite odryg och det borde finnas bättre..

Jag tror att jag vill ha två schampon.

Ett neutralt utan glansmedel eller vaxer att använda när bilen ska behandlas med Carpro HydrO2. Dvs inte så våldsamt ofta.

Ett med vax eller motsvarande modernt medel att använda vid andra tillfällen. Lite extra glans vid snabbtvätt kan ju inte skada tänker jag men rimligtvis är det bättre att applicera HydrO2 utan sådant emellan.

Förslag? Jag är inte ute efter några extrema lyxprodukter utan bra och funktionellt räcker gott.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1250490
De jag har testat (som jag kommer ihåg namnen på) med gott resultat är Tershine Purify och Purify S, Meguiars Ultimate Wash & Wax och Ultima Paint Guard Wash.
Användarvisningsbild
av Funk
#1250518
Vill du tillföra glans och vattenavstötning , även ovanpå HydO2 så prova t.ex Tershine Purify S , Gyeon Bathe eller CarPro Hydrofoam (som schampo). Dom är dessutom dryga..
Neutrala schampon finns det fler av men för mig är idag favoriten CarPro Reset, men i ärlighetens namn är jag inte rädd för en aning glanstillsatser i schampo och har aldrig märkt några problem med att köra med BBV:s Arti + eller liknande.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perra83
#1250519
Carpro reset är ju en gammal favorit som alltid finns hemma.
När Streetpower-rekond.se slutade sälja Carpro produkter köpte jag istället Tac systems Mystic Bubbel som är ett neutralt schampo. Riktigt najs!!
För lite extra avrinning blandar jag i ett par kapsyler av Tac systems Mystic water repellent.
Användarvisningsbild
av Funk
#1250618
Jag måste avråda från Hydrosilex, det har blivit fläckar och flammigt av det både för mig och andra. HydrO2 är betydligt säkrare, och enligt uppgift motsvarande från Gyeon och Tershine men dom har jag till skillnad mot de två första nämnda inte provat..

/Thomas
av FilipDjurberg
#1250619
Funk skrev:Jag måste avråda från Hydrosilex, det har blivit fläckar och flammigt av det både för mig och andra. HydrO2 är betydligt säkrare, och enligt uppgift motsvarande från Gyeon och Tershine men dom har jag till skillnad mot de två första nämnda inte provat..

/Thomas

Har använt det sen det släpptes på svenska marknaden, även på flera bilar har jag använt detta än min! Man får vara noga med att torka av bara. Aldrig fått fläckar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1250674
Tack för input. Hydrofoam verkar intressant och det känns rätt vettigt att använda något som är av samma stuk som lackskyddet. Men det låter lite knöligt att behöva spola av ett gäng gånger under schamponeringen. Eller hur noga är det, är det för att aktivera panelen man tvättat eller ska man få bort allt som runnit också? Taket t ex får man ju spola hela bilen om det ska bli någorlunda fritt från rester..
Användarvisningsbild
av Funk
#1250682
FilipDjurberg skrev: sön 20 maj 2018, 20:32
Funk skrev:Jag måste avråda från Hydrosilex, det har blivit fläckar och flammigt av det både för mig och andra. HydrO2 är betydligt säkrare, och enligt uppgift motsvarande från Gyeon och Tershine men dom har jag till skillnad mot de två första nämnda inte provat..

/Thomas

Har använt det sen det släpptes på svenska marknaden, även på flera bilar har jag använt detta än min! Man får vara noga med att torka av bara. Aldrig fått fläckar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Däri ligger problemet....man skall inte behöva torka av bilen alls efter applicering om man inte vill. Allt enligt Hydrosilex egen information..
De andra behöver man inte torka, och får ända inga fläckar eller liknande.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1250683
Jag tvättade och la HydrO2 I fredags. Spolade av noga och körde sen iväg från tvätthallen med blöt bil. Första hundra metrarna på motorvägen såg jag det mesta av vattnet blåsa av. En mil senare var det snustorrt utom på de ställen där det inte blir nån fartvind. Jag fortsätter gärna kunna göra så :-)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen