Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1245445
Jag är inne på att införskaffa en klädseltvätt, framförallt för rengöring i bilen men även till annat husbehov.
Val lutar åt RG2000 hos BBV, vilken jag har förstått verkar leverera i förhållande till sitt pris.
https://www.bollnasbilvard.se/kladseltv ... 13212.html

Nu till valet av kem: Ni som har en klädseltvätt, vad använder ni? Och hur brukar ni späda vid tvätt i bilen?
Har kollat på dessa:
http://www.pingens.se/p/interior-22/int ... n-05l.html
https://waxdog.se/for-din-bil/kladselva ... dseltvatt/
https://www.bollnasbilvard.se/interioer ... 51001.html
Någon annan som är att föredra?

Kom gärna med input och tankar i ämnet!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1245536
Funk skrev: tor 19 apr 2018, 19:25 Jag kör med den från BBV ibland och Brisk från Autosmart ibland..

/Thomas
Tack för tipsen, den sista får jag kolla på också.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1245653
Jag har haft en alcon vetrella i snart 14 år, och hunnit testa det mesta.

Brisk är sisådär, den är inte jättestark och jag ogillar doften.
Lahega 41 är väl den jag kört mest, och fortfarande använder. Enormt bra, men är svår att ”skölja ur”. Lukten är ok men inte mer. Blir fort fläckigt om man spiller vatten på ytan efteråt, bör impregneras.

Haft några autoglym, meguiars etc men det har inte varit nån succe.

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1245685
TommyP86 skrev: fre 20 apr 2018, 19:40 Jag har haft en alcon vetrella i snart 14 år, och hunnit testa det mesta.

Brisk är sisådär, den är inte jättestark och jag ogillar doften.
Lahega 41 är väl den jag kört mest, och fortfarande använder. Enormt bra, men är svår att ”skölja ur”. Lukten är ok men inte mer. Blir fort fläckigt om man spiller vatten på ytan efteråt, bör impregneras.

Haft några autoglym, meguiars etc men det har inte varit nån succe.
Tack för tipsen och dina reflektioner!

Jag beställde maskin och kem från BBV, får se hur det funkar.
Användarvisningsbild
av Funk
#1245730
Tja min favorit är egentligen Allbrites Rug & Uholstery Cleaner (Ruggan kallad) , men den finns vad jag vet inte att köpa längre så att rekommendera den verkar dumt..jag köpte 2 gallon för några år sedan och har lite kvar..

/Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1247433
Idag var det premiär med maskinen.
För att inte göra nåra misstag körde jag inte i min egen bil, utan tog en släktings bil från 2005.
Denna bil har aldrig varit i närheten av klädsel/mattvätt, vilket man kunde se på vattnet. Kolsvart! 8-)
Dock skummade det ut från utloppsfiltren, sitter två på övre delen av maskinen med två små filter innanför gallren.
Någon som vet om det ska vara så? Blev ju skumm överallt...
Annars levde maskinen med råge upp till förväntningarna. :-)
Bilden är från BBV, min maskin är blå.
Screenshot_20180501-125208.jpg
Screenshot_20180501-125208.jpg (51.53 KiB) Visad 2286 gånger
#1247530
Vi köpte hem en Kärcher SE4002 för någon månad sen, den har jag bara använt med BVE Interiör på soffan och jäklar vilket resultat. Det krävdes ett par försök för att förstå hur man var mest effektiv med den men i slutändan gjorde det inget. 6 år gammal soffa som har fått stå ut med 2 småbarns första levnadsår... Satte sina spår. Minst sagt. Ångrar inte köpet en sekund.
#1247531
fjohan82 skrev: tis 01 maj 2018, 13:00 Idag var det premiär med maskinen.
För att inte göra nåra misstag körde jag inte i min egen bil, utan tog en släktings bil från 2005.
Denna bil har aldrig varit i närheten av klädsel/mattvätt, vilket man kunde se på vattnet. Kolsvart! 8-)
Dock skummade det ut från utloppsfiltren, sitter två på övre delen av maskinen med två små filter innanför gallren.
Någon som vet om det ska vara så? Blev ju skumm överallt...
Annars levde maskinen med råge upp till förväntningarna. :-)
Bilden är från BBV, min maskin är blå.
Screenshot_20180501-125208.jpg
Standardlösningen på det problemet i andra sammanhang är väl att blanda medlet lite svagare så borde det skumma mindre.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1247571
Jo, tydligen skulle man blanda 1/19 till 1/49 enligt BBV, men på dunken står det att man ska köra med blandningen "kraftig" dvs 1/9.
Snacka om dubbla budskap, det är ju en visst skillnad.... 8-)
Återstår att se om det blir rent med en så mild blandning...
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]