Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lillasnigel
#1244261
Jag började vårstädningen idag och när jag kom till rutorna såg jag att det är som intorkade små droppar på alla sidorutor. Jag har provat att få rent med avfettning, sprit, vaxpolish men inget funkar. Kromlisterna runt rutorna är också rätt flammiga så jag gissar att nån har gått loss med något olämpligt rengöringsmedel.

Hur som helst, jag tar gärna emot tips på hur jag ska få rutorna ordentligt rena :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244262
Jag tycker det brukar ge sig med vanlig ajax fönsterputs (den som kostar en tia halvlitern) och en bra mikrofiberduk.

Sen glasbehandling efter det så blir det lättare för varje gång. Biltemas eller Aquapel har jag inte märkt någon jättestor skillnad på. Båda håller på sin höjd två månader på vindrutan och mycket längre på sidorna.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244267
SBergdahl skrev: lör 14 apr 2018, 12:54 Jag tycker det brukar ge sig med vanlig ajax fönsterputs (den som kostar en tia halvlitern) och en bra mikrofiberduk.

Sen glasbehandling efter det så blir det lättare för varje gång. Biltemas eller Aquapel har jag inte märkt någon jättestor skillnad på. Båda håller på sin höjd två månader på vindrutan och mycket längre på sidorna.
Ang aquapel håller jag verkligen inte med visst den avtar såklart men senast jag hade det på så hade den effekt kvar i över ett år på vindrutan.
Biltemas känner jag inte till.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244269
Magnus-B skrev: lör 14 apr 2018, 13:09
SBergdahl skrev: lör 14 apr 2018, 12:54 Jag tycker det brukar ge sig med vanlig ajax fönsterputs (den som kostar en tia halvlitern) och en bra mikrofiberduk.

Sen glasbehandling efter det så blir det lättare för varje gång. Biltemas eller Aquapel har jag inte märkt någon jättestor skillnad på. Båda håller på sin höjd två månader på vindrutan och mycket längre på sidorna.
Ang aquapel håller jag verkligen inte med visst den avtar såklart men senast jag hade det på så hade den effekt kvar i över ett år på vindrutan.
Biltemas känner jag inte till.
Håller är ju ett relativt begrepp. Wow effekten där man knappt behöver köra torkarna håller kort tid för mig. Men viss effekt är kvar minst ett år så att det t ex går åt betydligt mindre spolarvätska för att få bort smuts och insekter. Men jag har en rätt sliten ruta. Det funkar förmodligen bättre på en fräschare ruta.

Biltemas säljs i stor flaska och räcket till massvis med behandlingar för rätt lite pengar. Aquapel var marginellt bättre men dyrare så då lägger jag hellre om just vindrutan med hyfsat täta intervaller.

Ett tips är att lägga det på alla fönster hemma också. Smutsen regnar av så det sparar rätt mycket fönsterputsande :-)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244285
För att hålla sig till tråden ämne så är ju det bästa sättet att få rent riktigt smutsiga rutor genom att tvätta hela bilen med bilshampo sen kan man ju gnugga med nåt fönsterputsmedel efteråt om det behövs.
Finns inget hemma så skulle det kunna funka med spolarvätska.
Vet inte om det är skillnad på fönsterputs för hemmabruk och de som sägs vara till bilen men jag kör med den sistnämda.

Håller helt med dig SBergdahl det är en wow effekt första tiden men för min del var det riktigt bra avrinning även efter ett år.

Är inte Biltemas variant liknande Turtles clear vue?
Tycker clear vue ger en hinna på rutan som blir lite som imma när man kör med torkaren.
Användarvisningsbild
av Funk
#1244405
Så här bör man göra ett par gånger om året..



/Thomas
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244407
Funk skrev: sön 15 apr 2018, 08:51 Så här bör man göra ett par gånger om året..



/Thomas
Bortsett från att sätta knät mitt i sätets värmeslingor då :-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]