Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1241472
Är lite sugen på en grövre krängningshämmare bak till min S80 -07. Ni som är inne på Swedespeed känner säkert till den ändlöst populära IPD-krängningshämmaren med en diameter på 25 mm jfr original ca 20-21 mm.

Tyvärr passar tydligen denna inte min bil då det är en tidig S80 med annorlunda bakre länkarmar. Någon som har koll på alternativ? Enda jag kan tänka mig är att ta från en Polestar-bil. Verkar som att krängningshämmaren från V60 Polestar är samma som på V60-hybriderna och bör passa min bil, men jag vet inte hur grov den är, dvs om det blir någon märkbar skillnad från vad jag har nu.

Någon med egna erfarenheter? Tankar?
av Schmoyoho
#1241897
Lite mer efterforskningar visar att min originalhämmare bör vara 21 mm. Polisbilarna verkar också använda 21 mm, vilken magik som då använts för att modulera vridstyvheten vet jag inte. Polestar och hybriderna använder 22 mm eller "15% styvare" som polestar tydligen kallat det.

Är 15" styvare märkbart eller är det marginellt och något jag inte kommer märka? Är lite sugen att prova men ändå lite kluven om jag slänger pengarna i sjön liksom.

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]