Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1241600
Jag fick tipset om Meguiars Leather Balm, rengör och smörjer i ett. Första gången jag har läder i en bil så har försökt läsa på så gott det går men fick tipset av en erfaren bilvårdare här på forumet. Så det är det jag ska köpa hem och prova iaf.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1241604
Lackat läder som det är i bilar går ju inte att smörja I traditionell bemärkelse. Så det handlar snarast om att skydda lacken så att smuts inte fastnar så lätt och den slits långsammare.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1241607
Jo absolut, däremot har man ju sett torrsprickor och annat i bilar som inte har tagits om hand medan de som ser efter sina stolar verkar ha avsevärt längre livslängd. Det är klart att det finns många faktorer som spelar in (hur man kliver in och ur, typ av kläder etc) men ändå, något torde det väl hjälpa?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1241614
StefanN skrev:Viktigaste är att man håller rent, dammsuger bort smuts och torkar av.
Så kör jag. Lädret känns väldigt mycket smidigare när det är rent.

Undvika kläder med illa placerade nitar och annat hårt som sliter är också ett bra recept :-)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1241762
I min bil kommer man inte in om man har dragkedjor och annat som kan skada lädret.
Förr körde jag till/från jobbet med arbetskläder och det fanns kardborre på sido och bakfickor som skavde lädret så det är slut med det nu.
Absolut måste man dammsuga så man inte gnider runt gruskorn som repar lädret men även smörja så det inte blir torrsprickor.
Undviker att "rövgnida" sidan på ryggstödet vid instigning då det annars nöter bort ytan på lädret ganska snabbt och jag har sett en del bilar som ryggsidan veckat sig på, inte snyggt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1241764
Så gott som alla moderna bilar har väl lackat läder. Då är det väl bara att hålla rent som gäller om man inte får några skador. På min gamla 960 var det samma läder som på gamla skinnsoffor, men det hade sett sina bästa dagar passera. Även jag har gått igenom familjens byxor och godkänt vilka som får användas i Alfan :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1241774
Magnus: Första tiden med V50n körde jag den till och från jobbet som hantverkare, så förarstolen fick sin beskärda del av skav från allmänt skit, skruv som trillade ur, plåtsax och småverktyg likaså. Fick lära mig den hårda vägen att det var jävligt dumt. :lol:
(Ny klädsel införskaffades tillslut)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1241937
Ush fy på dig det var verkligen till att misshandla klädseln.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1241942
Minst sagt! Skyller på att jag var ung och vacker, utan bekymmer, trodde jag. :lol:

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]