Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1236698
Hej! Jag har köpt en uppsättning begagnade Volvo Original Spider Diamond cut fälgar till min V50. Fälgarna har en yta som ser ut som aluminium samt en grå lackerad yta.
Tanken är att rengöra dessa fälgar innan sommardäcken monteras på fälgarna.
Min tanke är att
1. Rengöra med Sonax extreme fälgrengöring
2. Torka med microfiberduk
3. Spraya på Sonax fälgförsegling
4. Fördela, polera sprayen med microfiberduk

Är detta en bra strategi eller kan microfiberduk skada, repa, slita på fälgens aluminium finish?

Är dessa sonax rengörings och förseglings produkter bra för blanka fälgar eller bör jag välja annat?


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1236743
Bra fälgval! :-)-)
Jag hade dessa på min V50 och gick lös med microfiber, vilket jag upplevde som en fungerande metod.
#1236750
Jag hijackar lite på temat. Några bra förslag på verktyg för att komma åt i fälgar med små skrymslen? Borstar och liknande känns så brutalt. Någon sorts mikrofiber-piprensare ser jag snarast framför mig.. Eller vad använder ni? Efter att det som lossnar med högtryck är borta.
#1236755
SBergdahl skrev:Jag hijackar lite på temat. Några bra förslag på verktyg för att komma åt i fälgar med små skrymslen? Borstar och liknande känns så brutalt. Någon sorts mikrofiber-piprensare ser jag snarast framför mig.. Eller vad använder ni? Efter att det som lossnar med högtryck är borta.
Idag kör jag med en fälgsvamp och microduk, som bara används för det ändamålet.
Har även fälgrengöring och avfettning, lite beroende på hur pass nedsmutsad fälgen är. Det är ju ofta värre smuts vintertid, som "biter sig fast" i fälgen.

Slå en kik här: http://www.autodude.se/produkter/falgbehandling/
Det brukar dock vara svårt att få "tryck" när man har redskap med handtag, risk att man bryter av dem om man går för hårt fram...

Jag funderar på detta kit, framförallt för att komma åt innanför ekrarna (finns även modeller med böjda handtag): http://www.autodude.se/produkt/rengorin ... olies_kit/
#1236759
Medel tror jag att jag har hyfsad koll på. Men just att komma åt i skrymslen på ett snällt sätt har jag hittills inte lyckats så bra med. I helgen körde jag ett varv med schampot och tvättvanten efter att jag var klar med resten av bilen, det blev bra där jag kom åt men de små hålen i ytterkant är ju hopplösa med hela näven. (jag har hög tilltro till tvättmaskinens förmåga att göra rent vanten ;-))
Bilagor
IMG_20180303_121028.jpg
IMG_20180303_121028.jpg (290.55 KiB) Visad 571 gånger
#1236763
SBergdahl skrev:Jag hijackar lite på temat. Några bra förslag på verktyg för att komma åt i fälgar med små skrymslen? Borstar och liknande känns så brutalt. Någon sorts mikrofiber-piprensare ser jag snarast framför mig.. Eller vad använder ni? Efter att det som lossnar med högtryck är borta.
Är det väldigt små skrymslen så kan jag tänka mig att det finns en del användbart bland tandvårdsprodukter. Finns ju mängder av olikformade borstar, även de som är utformade som små piprensare eller flaskborstar.

Det optimala vore såklart en ultraljudstvätt i form av stav, men de är tyvärr allt för dyra för hemmabruk ännu. Ultraljudsbaden är ju rätt överkomliga i pris nu, så förr eller senare kommer väl nån på att göra en billig modell av ultraljudsstavar också.
#1236768
Funk skrev:Wheel Woolies som fjohan82 länkar till är kalasbra, men jag vill minnas att jag betalade ganska mycket mindre...så kolla runt lite..

/Thomas
Använder dom jag med i alla fyra olika storlekar. Låt inte priset avskräcka utan det är väldigt bra borstar.
Efter tvätt av lacken tar ja tvättvanten och svabbar fälgarna och däcken.
Mf dukar och vantar körs sedan i tvättmaskin efter varje tvätt.

Men dessa fälgar skulle bli ännu finare efter en lätt polering för få upp glansen.

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]