Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1395431
@MechaniX,

1. Ljudnivån på EU-märkningen är ljudnivån däcket producerar utanför bilen.
2. Slitna/gamla däck låter mer det är ganska normalt när gummiblandningen torkar och hårdnar av ålder samt mönstret slits ut så det finns mindre material som kan flexa.

Men ja, jag skulle lätt kunna tänka mig köpa Qirin 990 när det finns ett dugligt testresultat.
av robbe
#1395464
KalleJ skrev: tis 28 jul 2020, 16:45 @robbe, Är väl inte Nokians fel att du hade fel hjulinställning :-D Alltid bra att kontrollera hjulinställningen när man lägger på nya däck.
Inget som syntes på gammla däcken eller bränsleförbrukningen?

@perin, Maxxis Premita HP5 har hamnat högt upp i ett par tester.
https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Maxx ... m#alltests

Landsail har släppt ett nytt däck i år också Sentury Qirin 990, ska bli intressant o se tester när de kommer.
https://www.bythjul.com/dack/landsail/l ... ryqirin990

Kör med skallen så funkar billiga kinadäck, de är garanterat bättre än däcken var för 10-15år sen.
Men hur kul är det att köra passivt hela tiden. :party:
Min poäng med inlägget är att jag tror att premiumtilverkarna optimerar sina däck för att dom ska prestera, helst,bäst i test. Det får åtminstonde mig att tro att däcken blir extra känsliga för minsta avvikelse betr. hjulvinklar, bussningar osv.
av KalleJ
#1395469
robbe skrev: Min poäng med inlägget är att jag tror att premiumtilverkarna optimerar sina däck för att dom ska prestera, helst,bäst i test. Det får åtminstonde mig att tro att däcken blir extra känsliga för minsta avvikelse betr. hjulvinklar, bussningar osv.
Beror ju på om du köper touring eller ultra high performance.
Nokian är väl en av få däcktillverkare som anpassar vissa däck efter våra nordliga förhållanden vad gäller lägre temperaturer. (läs mjukare gummiblandning)

Primacy, Prime, Ecocontact, Ecorun osv däcken håller bättre.
av robbe
#1395499
Nokian 25,5m Landsail LS388 25,4 vått underlag.
Nokian 34,7m LS388 36,2m torrt underlag
av robbe
#1395535
Enligt aftonbladets test presterar landsail 388 marginellt sämre än premiumdäcken. Efter detta kan jag inte hitta något seriöst test( min personliga åsikt) på dessa däck. Ställer då mig frågan Varför? Kanske en förklaring kan vara att detta däck är så pass bra (och till halva priset) att premiumtillverkarna lobbar för att inte ta med dessa vid tester.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1395544
Jag kör på budgetdäcket
Star Performer SPTS AS
205/65 R15 94H på min s80 dom käns ok och har ett bra grepp tycker jag. Slitagemässigg verkar dom ok. Kört knappt 1500 mil med ett slitage på ca 2mm. Mesta tiden på isfri väg.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1395549
Har genom åren upptäckt att budgetdäck oftare behöver mer tyngder för balanseringen men ofta är helt ok när det gäller grepp och slitage.
Resonerar som så att min gammla bil ska inte vara med i nån skönhetstävling så vikter gör mig inget.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]