Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1465080
Med ditt resonemang så borde man strunta i att ha försäkringar för idag gick det ju bra...
Användarvisningsbild
av batmac
#1465163
robbe skrev:Tror det börjar närma sig 1000mil nu, däcken fungerar hur bra som helst. Jag har inte kört ihjäl varken mig själv eller någon annan. Jag är väldigt nöjd med att ha upptäckt, att bra däck inte behöver vara premium, för att fungera hur bra som helst. Känner att jag varit både smart o ekonomisk i mitt val o inte det minsta dumsnål. Förövrigt så presenterar jag här, vad som är fakta för mig. När jag skriver att däck inte är en high tec produkt så är det naturligtvis min högst egna personliga åsikt, men vadå, det har tillverkats däck i över 100år så.....
Jag vågade testa livsfarliga skitdäck o ångrar mig inte en sekund, tvärtom.
Bra att du är nöjd och att du känner att du valt ett nog säkert däck, alla har rätt till sin egen åsikt och jag hoppas du har rätt.
av KalleJ
#1465176
ThomasT skrev:Med ditt resonemang så borde man strunta i att ha försäkringar för idag gick det ju bra...
Allt är en kompromiss på en gråskala. Vad tar du en Volvo 240/850 med Goodyear Eagle F1 As5 däck eller en nyare V70 med Landsail däck??
Eller halvförsäkring och Michelin däck, istället för helförsäkring och billiga däck?

Sen skulle jag fortfarande påstå att fräscha Landsail däck, som slits lite snabbare är bättre än 7år gamla Michelin Primacy däck.
av Lövet
#1465187
Rimligt. Allt är en kompromiss. Jag åker hellre på nya Landsail än sig 5 år gamla halvslitna Michelin vilket inte alls är ovanligt på vägarna. Kanske bättre att byta till Landsail vart tredje år än premiumdäck vart femte? Jämför man nytt mot nytt finns dock inget tvivel att det finns bättre däck.
av robbe
#1465303
Som jag tidigare skrivit så har jag alltid tidigare kört på så kallade premium däck, o då tror jag man oftast menar michelin, goodyear, continental, nokian. Tror att de flesta tycker att dessa är "top of line". Varje gång jag haft behov av att byta däck så har jag läst "däcktesterna" o nästan alltid köpt testvinnaren, vilket resulterat i att jag alltid kört på ngt av dessa fabrikat. Men när min senaste uppsättning "top of the line" däck, falerade efter mindre än 1000mil så blev jag uppriktigt besviken(kunde använt ett annat ord här som börjar på f...). Detta hade dock för mej den positiva konsekvensen att jag började gräva lite djupare i denna däckdjungel o bli lite mer kostnadskritisk.
av robbe
#1466272
Läser sommardäck test i aftonbladet 2021. Jämför Premium däcken Conti o Mich. vs de bästa Kina däcken o kommer
fram till följande.

Bromssträcka vått: ca. 1,5m kortare för premium.
Vattenplaning: ca. 1,5km/h högre hast. för premium.
Bromssträcka torrt: ca. 0,5m kortare för premium.

Kollade därefter priser för den dim. jag ska ha på min bil, 235 55 17.

För dubbla priset dvs drygt 3000:- vs 6000:- till 7000:- får jag onekligen bättre däck. Men enligt min bedömning får man betala ordentligt mycket mer för ganska lite bättre däck.
av robbe
#1466282
Att rullmotstånd och livslängd påverkar kostnaden i slutändan är ju helt riktigt, likaså flera andra faktorer.
Har inte vad jag kan minnas sett något test med wetprof men har egen erfarenhet av hakka blue 2.
Hakka blue 2 förekommer i en del tester bla i aftonbladet med en del intressanta resultat.
av robbe
#1466283
Man glömmer fort men det var inte så länge sedan.
Googla på "fusk däcktest" o bilda sig en egen uppfattning.
Kan man ens lita på testerna.
Kan bara lita på mina egna erfarenheter som för mig är fakta.
Har varit nöjd med tidigare premiumdäck, dock inte den senaste uppsättningen.
Nuvarande uppsättning är jag positivt överraskad med, åtminstone hitills.
Sista 10 åren har jag kört på Nokian dubb o varit mycket nöjd.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor