Lövet skrev:Det är fakta. Varför vinner ALDRIG ett lågprisdäck några opartiska tester annars?
Nexen 1:a
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Falken 1:a
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... 50-R17.htm
Apollo 1:a i tyska ADAC visserligen C däck.
https://www.tyrereviews.com/Article/201 ... e-Test.htm
Beror mycket på vilken dimension av däck som testas med lätt eller tung bil och hur de viktat testresultaten och framförallt prisbilden.
Kolla på Tyrereviews under fliken all test för ett visst däck så ser du att den hamnar väldigt olika beroende på test och dimension t.o.m beroende på vilket år däcket tillverkades.
Maxxis HP5 som exempel, första två åren fick däcket usla resultat. Samma med Falken nästan.
Riktigt intressant att två däck kan skifta placeringar med stor variation i våtbroms tester är också ganska märkligt kan tyckas. Michelin Primacy 4 tex.
Det nämns aldrig vilka däcktryck som testas med. Vissa däck hade troligtvis fått bättre resultat med högre däcktryck (host host "kinadäck" med mjuka däcksidor).
För att inte nämna att extreeeemt få tester utförs på slitna däck som utstått några värmecykler och UV-strålning.
Visst att ett däck vunnit ett test, det betyder inte att du faktiskt får den prestandan säsong två.
Sen har du skandalen med Nokian och andra tillverkare som anklagas för att fuska med testdäck med mjuka blandningar.
Tester är inte ALLT. Viktigaste är att man har bra mönster och däck som faktiskt är gjorda för årstiden och då har inte alla råd att hålla mönsterdjupet högt med dyraste premiumdäcken.
Sen min åsikt då.
Jag undviker däck med sämre våt egenskaper. Men har också kört på billiga kina (Nordexx) däck som inte finns med i tester. De hade respektabla t.o.m bra våt egenskaper, speciellt jämfört ett par nya Linglong greenmax (livsfarliga), som jag fick med på en begagnad bil och fick kränga av ganska omgående efter ett par körningar i regn.
Här har linglong bätte våtegenskaper än pirelli p7 som standardmonterades på Volvo ?!
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Falken FK510 på bilen nu btw.