Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av robbe
#1458195
Här kommer fakta. Har f.n fyra olika bilar i bekantskapskretsen som kör både 1:a o 2:a omgången med nämda däck.
Samtliga förare är nöjda med hur däcken presterar. Ingen har råkat ut för minsta missöde. Detta är fakta för mig/oss.
Sen får väl jag då som många andra använda mitt sunda förnuft/magkänsla (alltså inte faktabaserat) o kommer då fram till att däck producerade för oss vanliga bilförare Inte är baserade på någon raketforskning, Jag menar att däck är en tämligen simpel produkt som tillverkats runt om i världen sen 1800 talet skulle jag tro. Om vi pratar sommardäck till oss
"vanliga" bilister så finns det ju inte så mycket att labba med. Däckstomme, gummiblandning, mönster och........
Som privat person har jag alltid som mål att med minsta möjliga investering få ut mesta/bästa möjliga resultat (i det här fallet däck) detta kallas privat ekonomi.
Användarvisningsbild
av batmac
#1458251
robbe skrev:Som privat person har jag alltid som mål att med minsta möjliga investering få ut mesta/bästa möjliga resultat (i det här fallet däck) detta kallas privat ekonomi.
Ja, det tror jag dom flesta av oss har. Men jag har även som mål att inte göra dumsnåla besparingar på något som i bästa fall är lika bra, men i värsta fall kostar mig eller någon annan livet. Speciellt inte när det skiljer sig en halv pizza i månaden i pris räknat på däckets livslängd.
av robbe
#1458288
Att bli kallad dumsnål för att man inte är fiende till sin egen plånbok, var nytt för mig. Om man bemödar sig lite lite grand med o läsa däcktester så är det ju uppenbart att "billigare" däck de senaste åren presterat bra o i vissa fall t.om med bättre än premium.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1458292
Det är inte vitt eller svart, det finns premium, den finns budget och så finns det mellanklass.

Rent prestandamässigt på sommardäck så märker man ganska fort vad man köpt, det är säkerhetsmässigt (tänk explosionspunktering/separation/cordbrott) som man lever i ovisshet.

Men för all del, folk får väl köpa vad dom vill, men det är ofta rent av vårdlösa val som görs.
Speciellt när det kommer till vinterdäck.
av robbe
#1458296
I de två senaste svaren så florerar exakt de argument som premium tillverkarna använder för att få oss vanliga förare att betala dyrt för en produkt som är långt ifrån high tec

citerar "Rent prestandamässigt på sommardäck så märker man ganska fort vad man köpt, det är säkerhetsmässigt (tänk explosionspunktering/separation/cordbrott) som man lever i ovisshet. Men för all del, folk får väl köpa vad dom vill, men det är ofta rent av vårdlösa val som görs.
citerar igen. Men jag har även som mål att inte göra dumsnåla besparingar på något som i bästa fall är lika bra, men i värsta fall kostar mig eller någon annan livet. Speciellt inte när det skiljer sig en halv pizza i månaden i pris räknat på däckets livslängd.
Jag tror dessvärre att ni är typexempel på folk som gått på myter-fördomar-hörsägen-oseriösa tester osv.
Skulle uppskatta oerhört mycket om liknande påståenden kunde presenteras med åtminstone lite lite fakta.
av Lövet
#1458304
robbe skrev:Skulle uppskatta oerhört mycket om liknande påståenden kunde presenteras med åtminstone lite lite fakta.
Testresultat är fakta. Det man tycker om ett däck, "räcker åt mig", "det är lätt att bygga däck", "upplevs tyst", "känns lika bra som märke X" är blott åsikter.
av 20FJan
#1458423
Finns ju alternativet att köpa begagnat också. Eller som jag sett exempel på att köra ner däcken till slicks.
Att köpa nytt däck anser jag är lika bra oavsett märke jämfört med att köra för länge på gamla däck eller hitta 10-15 år gamla däck med bra mönster fortfarande. Mina vinterdäck börjar vara till åren trots bra dubbar och mönsterdjup tycker jag de börjat bli väldigt hala och överväger att köpa nytt. Vad göra med de gamla? Peta ur dubben och köra på sommaren? Det är bra för miljö och ekonomin iaf…
av perors418
#1459821
Jag har jobbat med att montera däck i mer än tio år. Jobbar på en mindre fristående firma och har monterat i stort sett allt som finns. Vi monterar också väldigt mycket däck som kunderna köpt själva. Det positiva är att numera slipper vi i princip helt och hållet regummerat på personbilssidan. För en vardagsbilist som kör som folk gör mest fungerar oftast Kina däck hur bra som helst. Mindre punkteringar än premiumdäck, framförallt om du åker grusväg. Oftast betydligt mera mil än premium. Här tycker jag att Continental hör till de sämsta. Nackdelar märks när vi demonterar, kinadäck är ofta betydligt hårdare och torrare mera sprickor etc. Lättare att skada exklusiva fälgar när dessa däck sitter på. Vad gäller balansering så är det högt och lågt. Ett av de billigaste på däckonline ( rotalla) är ett av de däck som kräver minst vikt. Åker själv på Michelin även om dom stora dimensionerna inte alls ger så mycket mil numera.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1462529
Jag hittade ett nummer av Vi Bilägare hos frisören idag, den var ifrån i våras och hade ett däckstest av standarddäck (225/45 R17).

Maxpoäng: 100p

1. Maxxis Premitra HPS, 85p, 769kr
2. Goodyear Efficient Grip performance 2, 84p, 1253kr
3. Continental PremiumContact 6, 81p, 1496kr
4. Nokian Hakka Blue 2, 81p, 1431kr
5. Michelin Primacy 4, 78p, 1454kr
6. Pirelli Cinturato P7, 74p, 1250kr
7. Landsail Sentury Qirin 990, 59p, 666kr
8. HiFly HF805, 41p 665kr

Maxxis överraskade verkligen, men i övrigt som förväntat.
av robbe
#1465050
Tror det börjar närma sig 1000mil nu, däcken fungerar hur bra som helst. Jag har inte kört ihjäl varken mig själv eller någon annan. Jag är väldigt nöjd med att ha upptäckt, att bra däck inte behöver vara premium, för att fungera hur bra som helst. Känner att jag varit både smart o ekonomisk i mitt val o inte det minsta dumsnål. Förövrigt så presenterar jag här, vad som är fakta för mig. När jag skriver att däck inte är en high tec produkt så är det naturligtvis min högst egna personliga åsikt, men vadå, det har tillverkats däck i över 100år så.....
Jag vågade testa livsfarliga skitdäck o ångrar mig inte en sekund, tvärtom.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Jag har precis bytat batteriet och felsöka […]

Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]