Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1437513
Lövet skrev:Vad är det för nokiandäck som kommer sist hela tiden - friktionsdäck? Annars vore det ju katastrof av ett så pass dyrt däcksmärke.

Är det för övrigt Badkarspiraten med en ranchero på gården som hittat hit?
Friktion? Det är sommardäck-test.
Nokian Hakka Blue 2, 205 16" Nokians touring däck antar jag.

Inget nytt dok, sommardäck med hårdare blandning klarar (oftast) inte lägre temperaturer lika bra.

Testet är gjort inomhus på testasfalt med temperatur reglering. Vet inte hur applicerbart det är på svensk grov asfalt. Men ja inte fina siffror för Nokian. Men är ju plus för oss som kör friktionsdäck och lägger på vinterdäcken tidigare.

Wetproof är nog en del vassare.
av Lövet
#1437535
KalleJ skrev:Friktion? Det är sommardäck-test.
Ibland slänger de in ett friktionsdäck för att täppa till truten på folk som tycker att man kan köra friktionsdäck året om
av robbe
#1438545
Har nu förbrukat en omgång av nokian testvinnare = dyra däck och kommer för första gången någonsin inte lägga på premium utan testa ett billigt kina däck som fått mycket bra omdömen av privatpersoner som själva köpt dessa, för att bilda mig en egen uppfattning.
av robbe
#1441193
Då är båda bilarna utrustade med Landsail däck. Xc 70 med 235 55 17 LS388(ville ha Qirin 990 men fanns inte i denna dim) och Forden 195 45 16 Qirin 990. Lyckades ta mej hem utan missöden ca. 2mil med dessa. Mitt första subjektiva omdöme är tysta o komfortabla.
Tycker att det är bra att det kommer däck som är bra o konkurrerar med premium tillverkarna oavsett märke o var dom tillverkas, i mitt fall handlade det om ett pris som var 50% lägre. Som jag skrivit tidigare så har jag alltid tidigare kört på premiumdäck, men efter mitt missöde med "dyra" däck så började jag fundera på om man möjligen kunde få lite mer valuta för pengarna man spenderar på däck. Min högst personliga slutsats blev följande, och då pratar vi sommardäck.
Däck är inte en high tec produkt. Att kopiera ett mönster, gummi blandnig, stomme torde vara enkelt. Du får vad du betalar för, tror jag inte stämmer utan du betalar för märket, testet, fördomar. Har jag fel i denna högst personliga slutsats så lovar jag att återkomma efter att milen tickar på med dessa skitdäck från kina.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1441195
Konkurrerar med premiumtillverkarna gör de inte, däremot så finns de tillgängliga för de som inte vill betala premiumdäck.
av robbe
#1441198
Sett till totalbilden av ett däck dvs ekonomi, prestanda så finns det enligt min uppfattning ett antal, ej premium däck, som kan konkurrera med testvinnarna. Och detta är ju i grunden bra för oss konsumenter. En moretime visar ju tiden lika bra som en Rolex.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1441207
robbe skrev:En moretime visar ju tiden lika bra som en Rolex.
Inte för att undervärdera ett lågprisdäck men det säger ju inget alls om hur olika däck presterar mer än att båda gör det som i grunden ska men klarar av helt olika saker som de utsätts för ;-)

Men skulle nog ändå för mitt eget samvete ta Nokian Nordman S2 SUV: 235/60R18 om jag bytte idag, 5500 för alla fyra pålagt och klart hos Vianor nu
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1441349
I Vi Bilägare var Landsail med. Blev näst sist, slog endast HiFly.
Vinnare var Maxxis, som slog Michelin, Continental, Goodyear, Pirelli och Nokian. Maxxis kostar en hundralapp mer än Landsail.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1441359
Maxxis verkar stå sig väl, har tidigare läst andra tester där detta märker presterar riktigt bra.
Jag kommer dock inte montera dem på min bil...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]