Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av robbe
#1458086
Thomas T skriver
"Där har du fel, däckteknologi är oerhört komplext."
Kom gärna med fakta tack.
av Lövet
#1458097
Det är fakta. Varför vinner ALDRIG ett lågprisdäck några opartiska tester annars?

Och nej, omdömen/testimonials från privatpersoner räknas inte.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1458114
robbe skrev:Thomas T skriver
"Där har du fel, däckteknologi är oerhört komplext."
Kom gärna med fakta tack.
Jag vet inte hur du menar att det ska gå till? Men jag brukar träffa tekniker ifrån däcktillverkare i olika sammanhang någon gång per år, dock gäller diskussionerna vanligtvis UHP/R-däck men det jag alltid slås av är vilken sjuk teknologi det ligger bakom däcken och vilket arbete som ligger bakom. En sak som tex är fascinerade var en genomgång där de berättade om hur mycket jobb de lägger på att anpassa ett däck till en specifik prestandabil med helt unika gummiblandningar/stommar och mönster fast däcket för en lekman ser ut som den generiska modellen. Det är precis som i reklamen på 5'an för OS-sändningarna: -"Lagom vinner inga os-medaljer!"
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1458118
Lövet skrev:Det är fakta. Varför vinner ALDRIG ett lågprisdäck några opartiska tester annars?

Och nej, omdömen/testimonials från privatpersoner räknas inte.
Jo, ett lågprismärke kan faktiskt det!
Vi Bilägare mars detta året.
Good-year Efficient Grip Performance 2, Pirelli Cinturato P7, Continental Premium Contact 6, Michelin Primacy 4 och Nokian Hakka Blue 2.
Medverkar gör även tre produkter från billigare prissegment: Hifly HF805, Landsail Sentury Qirin 990 samt Maxxis Premitra HP5.
Vinnare blev Maxxis! Hifly blev sist och förklarades farligt, Landsail också dåligt.
Skulle jag vilja köpa det vinnande däcket? NEJ!!!! Men det blev testvinnare! För mig blir det något av dem som kallas premiumdäck.
av Lövet
#1458122
Antar att det är detta? https://www.dackavisen.se/maxxis-vinnar ... rdacktest/ Hade varit mkt spännande att se mätvärdena och hur mycket av vinsten som kommer av priset. Men jag är inte nyfiken nog för att teckna en prenumeration ;)
Användarvisningsbild
av batmac
#1458125
Och fortfarande inte mer än 300kr prisskillnad per däck mot ett Goodyear efficientgrip exempelvis.
av KalleJ
#1458128
Lövet skrev:Det är fakta. Varför vinner ALDRIG ett lågprisdäck några opartiska tester annars?
Nexen 1:a
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Falken 1:a
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... 50-R17.htm
Apollo 1:a i tyska ADAC visserligen C däck.
https://www.tyrereviews.com/Article/201 ... e-Test.htm

Beror mycket på vilken dimension av däck som testas med lätt eller tung bil och hur de viktat testresultaten och framförallt prisbilden.
Kolla på Tyrereviews under fliken all test för ett visst däck så ser du att den hamnar väldigt olika beroende på test och dimension t.o.m beroende på vilket år däcket tillverkades.
Maxxis HP5 som exempel, första två åren fick däcket usla resultat. Samma med Falken nästan.

Riktigt intressant att två däck kan skifta placeringar med stor variation i våtbroms tester är också ganska märkligt kan tyckas. Michelin Primacy 4 tex.

Det nämns aldrig vilka däcktryck som testas med. Vissa däck hade troligtvis fått bättre resultat med högre däcktryck (host host "kinadäck" med mjuka däcksidor).

För att inte nämna att extreeeemt få tester utförs på slitna däck som utstått några värmecykler och UV-strålning.
Visst att ett däck vunnit ett test, det betyder inte att du faktiskt får den prestandan säsong två.

Sen har du skandalen med Nokian och andra tillverkare som anklagas för att fuska med testdäck med mjuka blandningar.
Tester är inte ALLT. Viktigaste är att man har bra mönster och däck som faktiskt är gjorda för årstiden och då har inte alla råd att hålla mönsterdjupet högt med dyraste premiumdäcken.

Sen min åsikt då.
Jag undviker däck med sämre våt egenskaper. Men har också kört på billiga kina (Nordexx) däck som inte finns med i tester. De hade respektabla t.o.m bra våt egenskaper, speciellt jämfört ett par nya Linglong greenmax (livsfarliga), som jag fick med på en begagnad bil och fick kränga av ganska omgående efter ett par körningar i regn.

Här har linglong bätte våtegenskaper än pirelli p7 som standardmonterades på Volvo ?! :party:
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Falken FK510 på bilen nu btw.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1458136
Lövet skrev:Antar att det är detta? https://www.dackavisen.se/maxxis-vinnar ... rdacktest/ Hade varit mkt spännande att se mätvärdena och hur mycket av vinsten som kommer av priset. Men jag är inte nyfiken nog för att teckna en prenumeration ;)
Jag håller inte med ViBilägare om deras sätt att vikta mätresultaten. För mig är våtegenskaper, buller och bromssträckor viktigast. Troligen skulle det bli Good Year om jag skulle handla IDAG.

Så här beräknar dom:

"Efter betygsättning 1–5 görs en viktning av alla egenskaper och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3.

• Bromsförmåga och trygga köregenskaper på våt väg viktas till exempel allra högst.

• I vissa moment, köregenskaper och buller, ingår även en subjektiv värdering i betyget som komplement till mätvärdet. Hur väl däcket rullar över ojämnheter betygsätts strikt subjektivt.

• Summan av alla testmomentens poäng blir sedan totalpoängen. Maximalt antal poäng är 100. Om ett däck bedöms som ”medel”, det vill säga med betyget 3 i alla moment, uppgår poängsumman till 60. Poängsystemet, där kritiska egenskaper prioriteras högre, drar isär värdena.

• Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas på sidorna 30–31.

Maximal poäng för respektive delmoment

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 10
Vattenplaning, kurva 10
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 10
Bränsleförbrukning 10
Buller 5
Rullkomfort 5
Sammanlagt maximalt 100"
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1458137
Svårt att få till tabellformen, men här är siffrorna.

Bromsning på våt väg (15) Kurvgrepp på våt väg (10) Körning på våt väg (15) Vattenplaning (10) Vattenplaning, kurva (10) Bromsning på torr väg (10) Körning på torr väg (10) Bränsleförbrukning (10) Buller (5) Rullkomfort (5) Totalpoäng (100)
Maxxis Premitra HP5 9 10 15 10 10 8 10 8 3 2 85
Goodyear Efficient Grip Performance 2 9 10 15 8 6 8 10 10 5 3 84
Continental PremiumContact 6 15 8 15 8 4 10 8 8 3 2 81
Nokian Hakka Blue 2 12 10 15 10 8 6 6 6 4 4 81
Michelin Primacy 4 12 6 12 8 8 8 8 10 3 3 78
Pirelli Cinturato P7 (C2) 6 8 12 8 8 8 10 6 4 4 74
Landsail Sentury Qirin 990 9 6 9 4 4 8 4 8 4 3 59
HiFly HF805 3 4 6 6 4 6 2 6 2 2 41
av KalleJ
#1458138
Lövet skrev:Antar att det är detta? https://www.dackavisen.se/maxxis-vinnar ... rdacktest/ Hade varit mkt spännande att se mätvärdena och hur mycket av vinsten som kommer av priset. Men jag är inte nyfiken nog för att teckna en prenumeration ;)
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... -Test-.htm
Där är testet

"This is a really impressive result for the Maxxis brand, especially when you consider price was NOT taken into account for the final results!"
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]