Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1394198
KalleJ skrev:Porsche Cayenne däcket N'Fera RU1 inte SU1 som är vanligast.
https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nexen/N-Fera-RU1.htm

i min dimension är prisskillnaden till "bättre märkesdäck" väldigt liten.
Noteringsvärt att Maxxis HP5 från Kina låg bra mycket bättre till i senaste testet där.

Dubbat kör man om man har behov av det, typ slingriga landsvägar, branta backar, äldre bil utan antisladd. Bor på höglandet eller Norrland. Eller har avvikande arbetstider där snöröjning inte hinner osv.
Jag och farsan alltid klarat oss på dubbfria hela södra halvan av Sverige. Kört både nordisk-friktion och europeiska vinterdäck.
Undantaget var min första bil en Honda Crx utan abs och antisladd. :-D
Maxxis är från taiwan, och en av världens största tillverkare. Så det handlar nog mycket om vilja.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1394397
Lövet skrev:
fjohan82 skrev:Man ska också komma ihåg, om det inte nämnts, att bl.a. Audi levererar vissa bilar (alla?) på Hankook och KIA på Nexen.
Till och med Porsche levereras på Nexen (Cayenne+Macan) så de har åtminstone förmågan att produceras (vissa?) modeller med hög kvalitet. Hankook har jag kört på A4an nu och de är åtminstone inte på något sätt sämre än Continental som jag hade på Passaten innan på nåt sätt som märks. Livslängd har jag ingen aning om, byter bil efter 18 mån.
Jag hittar bara pressreleasen(2016) om att Porsche ska använda Nexen, men inget om att de faktiskt har levererat några bilar med Nexendäck... Jag tror det kan vara så att det handlar om Nexen har låtit sitt däck gå igenom Porsches godkännande process och därigenom fått ett med N0 märkning.
av pellemando
#1394683
KalleJ skrev:Landsail har släppt ett nytt däck i år också Sentury Qirin 990, ska bli intressant o se tester när de kommer.
https://www.bythjul.com/dack/landsail/l ... ryqirin990
Köpte dessa till min v60, dock fanns inte 245, så det fick bli 235.
Hur bra som helst, kört i regn utan problem. blev förvånad hur bra dom är! Hade nå Michelin innan och dessa är betydligt skönare att köra med! 2400 för däcken sen 750 för skifte och balansering.
av KalleJ
#1394804
@PetePetrol,

Du vet inte ens vilken dimension han köpte..?
Dessutom finns det inte ett ända test alls, så ni sätter era liv i Landsails händer helt och hållet :party: :oops:

Frågan är inte OM bromssträckan är längre mot premiumdäck, frågan är hur mycket längre....
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1394811
Med tanke på hur många som kör runt med vinterdäck/åretruntdäck så KANSKE dessa däck ändå är bättre? Vi bilägare testade åretruntdäck mot ett premium sommardäck på våt sommarväg. Bromsade från 80 km/h till stillastående. När bilen med premiumdäck stod stilla så passerad bilen med åretruntdäck i 50km/h!!

Jag skulle i alla fall inte köpa något annat än premiumdäck till sommar och vinterdäck. Men jag skulle inte skriva på någons näsa vad han/hon ska köpa. Alla har inte råd, men har man det så tänk ett varv till. Jag hoppas på att inte bli påkörd bakifrån av någon, eller råka ut för en olycka där dåliga däck är orsaken.
Användarvisningsbild
av snepo
#1394841
Beror på var och hur man kör också. Mestadels stadskörning,duger väl vad som helst. När det är nytt. Håller med EbbevonVolvo. Var och en köper de det dom själva vill,inte vad andra vill eller tycker
av PetePetrol
#1394896
KalleJ skrev: tis 04 aug 2020, 23:15 @PetePetrol,

Du vet inte ens vilken dimension han köpte..?
Dessutom finns det inte ett ända test alls, så ni sätter era liv i Landsails händer helt och hållet :party: :oops:
Ha-ha, helt rätt! Svårt att avgöra om man inte har dimension. Som jag skrev tidigare i tråden har jag haft Landsail på min V70 i 4 år utan problem. Jag kör ca 1500 mil/år med sommardäck under många olika väg och väderförhållanden. Drar även tung husvagn på sommaren, men när jag inte har denna påkopplad kör jag ganska "hårt" och har ganska tung högerfot. Har heller aldrig fått vattenplaning eller att bakhjulen tappat greppet i skarpa kurvor. Om man utgår från denna fakta jag skrivit här, så känner jag väl att mitt liv är ganska tryggt i Landsails händer. Innan jag hade Landsail råkade jag 2 gånger ut för att däcket sprack helt utan anledning. Då hade jag Continental.
Användarvisningsbild
av MechaniX
#1395228
Jag har Landsail 990 på min gamla Mazda 6 som ju är känd för att vara bullrig, så jag kollade efter däck med låg ljudnivå. Det är stor skillnad mot dom gamla, slitna Continental som satt på innan..
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#1395249
KalleJ skrev:@PetePetrol,

Du vet inte ens vilken dimension han köpte..?
Dessutom finns det inte ett ända test alls, så ni sätter era liv i Landsails händer helt och hållet :party: :oops:

Frågan är inte OM bromssträckan är längre mot premiumdäck, frågan är hur mycket längre....
Ja dom tänker inte så Långt Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]