Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Erikal
#1474699
ThomasT skrev:Ett färskt däcktest med ett klassiskt resultat:


Det där resultatet ser ju misstänkt dåligt ut, bromssträckan ökar alltså med 100%? Vad jag kan hitta presterar de ju annars i klass med premiumdäcken i de flesta fall, så visar det här testet att ett sommardäck från landsail skulle vara mycket sämre än ett vinterdäck. Går det ens att tillverka ett så dåligt däck?
av Erikal
#1474701
Det lät nästan för sjukt för att vara sant, men det där testet är ju uppenbart sponsrat av premiumtillverkarna.

Från 2015, exakt samma däck, Landsail LS588 bromsar BÄTTRE I VÅTT än samtliga premiumtillverkare i aftonbladets test. I torrt enbart slaget av Continental med 2cm, slår Pirelli, Good Year, Michelin osv.
Capture2.PNG
Capture2.PNG (24.03 KiB) Visad 2850 gånger
Capture.PNG
Capture.PNG (24.17 KiB) Visad 2850 gånger
av robbe
#1477510
Tomas T, läste några av dina inlägg i denna tråden och jag får uppfattningen att du på något sätt, är insatt/involverad i däckbranschen Du skriver bl.a att du ibland träffar tekniker från däcktillverkare o att tillverka däck är oerhört tekniskt avancerat osv. Skulle vara intressant om du kunde berätta lite om vad du arbetar med. Du verkar kunnig o insatt i det här med däck.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1477818
robbe skrev:Tomas T, läste några av dina inlägg i denna tråden och jag får uppfattningen att du på något sätt, är insatt/involverad i däckbranschen Du skriver bl.a att du ibland träffar tekniker från däcktillverkare o att tillverka däck är oerhört tekniskt avancerat osv. Skulle vara intressant om du kunde berätta lite om vad du arbetar med. Du verkar kunnig o insatt i det här med däck.
Nix, jobbar inte i däckbranschen men håller på med motorsport på amatörnivå.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1477832
Erikal skrev:Det lät nästan för sjukt för att vara sant, men det där testet är ju uppenbart sponsrat av premiumtillverkarna.

Från 2015, exakt samma däck, Landsail LS588 bromsar BÄTTRE I VÅTT än samtliga premiumtillverkare i aftonbladets test. I torrt enbart slaget av Continental med 2cm, slår Pirelli, Good Year, Michelin osv.
Capture2.PNG
Capture.PNG
Premiumdäcktillverkarna har troligen legat på latsidan vad gäller utveckling på sina däck så budgetdäcken har kommit ikapp och förbi.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1553542
Liv i gammal tråd.

Har nu kört på landsail ls 588 och detta märke köper jag inte igen. Detta täck är bra på allt utom två saker.

1. De slits ner väldigt fort då de har ett väldigt mjukt gummi. Jag körde 3000 mil mot mina tidigare premium över 5000 mil.

2. De är ingen styrrespons i dem, sladdriga, vingliga. Om, vid en undanmanöver skulle det bli en otrevlig upplevelse. Jag kan köra ganska aggressivt och då hänger inte däcken med över huvudtaget (235/45 18). Med ett däcktryck på 2,7 kilo är de bättre men långt från bra. Mina vinterdäck har bättre styregenskaper och har mycket mer stabilitet (205/65R16 Hankook Winter i*cept iZ2 W616). Inte ofta man längtar efter att få på vinterdäcken.

Volvo v70 2011
Senast redigerad av 2 KjellinJ, redigerad totalt 0 gång.
av KalleJ
#1553543
Ptja finns inte mycket styrrespons att få i V70/S80 :-D

Mina Landsail Qirin 990 som är modellen som tillverkas nu för tiden funkar alldeles utmärkt med bra komfort. T.o.m några Tesla ägare lyckas få bra livslängd/pris med dessa.
Sportiga Falken FK510 satt på innan och ja de är bättre på det mesta. Men varför jämföra eco/touring med sportiga UHP däck. Skillnaden i komfort är den mest märkbara skillnaden vid vardagskörning.
Kommer kolla hur Landsail ligger till i pris nästa gång det krävs nya sommarsulor.
Användarvisningsbild
av Pertan
#1574037
Blåser liv i denna tråd igen.

Dom verkar ha övergivit namnet Landsail och enbart använder SENTURY numera.

Hursomhelst så kommer jag köpa Sentury qirin 990 i 255/40 19” till vår V90 då jag var helnöjd med dom till V70 vi hade innan.

I varje fall till V70 så tyckte jag dom var bättre på typ allt än dom goodyear efficientgrip som satt på innan.
Senast redigerad av 1 Pertan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1574056
Pertan skrev:Blåser liv i denna tråd igen.

Dom verkar ha övergivit namnet Landsail och enbart använder SENTURY numera.

Hursomhelst så kommer jag köpa Sentury qirin 990 i 255/40 19” till vår V90 då jag var helnöjd med dom till V70 vi hade innan.

I varje fall till V70 så tyckte jag dom var bättre på typ allt än dom goodyear efficientgrip som satt på innan.
Då ska du inte läsa testet i senaste ViBilägare. Sämsta sommardäcket, till och med sämre än Linglong. :-o
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]