Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1236068
Att lägga ett (så kallat) keramiskt skydd är iofs inte så svårt som många vill få det att verka. Följer man bara instruktionerna så är det inte speciellt svårt, och det tar heller inte mycket längre tid än ett vanligt lackskydd som också ska torkas av.
#1236116
Siqqe skrev:Att lägga ett (så kallat) keramiskt skydd är iofs inte så svårt som många vill få det att verka. Följer man bara instruktionerna så är det inte speciellt svårt, och det tar heller inte mycket längre tid än ett vanligt lackskydd som också ska torkas av.
Visst ligger de en viss sanning i det, själva appliceringen är inte överdrivet komplicerad. Det är väl just förberedandet som är det svåra, då bilen helst ska vara perfekt polerad innan.

Och - Om man gör ett misstag, dvs missar en fläck när man torkar bort det, så är det väldigt svårt att få bort det.
#1236289
douglinds skrev:
Siqqe skrev:Att lägga ett (så kallat) keramiskt skydd är iofs inte så svårt som många vill få det att verka. Följer man bara instruktionerna så är det inte speciellt svårt, och det tar heller inte mycket längre tid än ett vanligt lackskydd som också ska torkas av.
Visst ligger de en viss sanning i det, själva appliceringen är inte överdrivet komplicerad. Det är väl just förberedandet som är det svåra, då bilen helst ska vara perfekt polerad innan.

Och - Om man gör ett misstag, dvs missar en fläck när man torkar bort det, så är det väldigt svårt att få bort det.
Det beror lite på vilket preparat gissar jag , för det jag använder är det bara att lägga på lite till och torka av igen...

/Thomas
#1236398
Funk skrev:
douglinds skrev:
Siqqe skrev:Att lägga ett (så kallat) keramiskt skydd är iofs inte så svårt som många vill få det att verka. Följer man bara instruktionerna så är det inte speciellt svårt, och det tar heller inte mycket längre tid än ett vanligt lackskydd som också ska torkas av.
Visst ligger de en viss sanning i det, själva appliceringen är inte överdrivet komplicerad. Det är väl just förberedandet som är det svåra, då bilen helst ska vara perfekt polerad innan.

Och - Om man gör ett misstag, dvs missar en fläck när man torkar bort det, så är det väldigt svårt att få bort det.
Det beror lite på vilket preparat gissar jag , för det jag använder är det bara att lägga på lite till och torka av igen...

/Thomas
Jo absolut funkar det (inom loppet av kanske 30 min) - De jag kör med är man rökt om man missar något och låter det ligga en timme typ. Därför viktigt att gå över varje panel med en lampa och en extra mikrofiberduk. Inget svårt, bara något man bör tänka på.
#1245859
douglinds skrev: fre 23 feb 2018, 11:23 Som bilvårdsintresserad som gör dessa jobb åt folk ibland, skulle jag spontant säga, om du inte vet vad du gör, lägg inte på ett keramiskt själv. Det är inte särskilt svårt, men om man råkar göra fel så är det oerhört svårt att rädda.
Är Tershine Refract och Hydro2 keramisska skydd som räknas som svåra att rädda om man gör fel?
#1245865
Du kan inte misslyckas med de produkterna, det år inget som biter tokfast i lacken el så och du kan alltid sprya på mer på våt el torr lack. De är inga keramiska skydd i den bemärkelsen, jaf skulle kalla dom en QD och de räcker mellan tvättarna inget annat
#1245866
Något överreklamerade då med andra ord men håller dem mellan tvättarna så är det bättre än inget.
Spraya på mer för att "reparera" tex om medlet gett en synlig dragig hinna eller så?
#1245882
En brist som jag upplever med allt från "mack-vax" till Meguiars, Tershine mfl är hållbar avrinning på framdörrarnas (och till viss del bakdörrarnas) nederdel.
Det är första stället på bilen där smutsen åter börjar fastna, ofta efter väldigt kort tid oavsett påkletat medel.
Visst, det kanske är lätt att spola av, men sjäva avrinningens hållbarhet är inte i närheten av den på typ taket.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]