Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1245886
fjohan82 skrev:En brist som jag upplever med allt från "mack-vax" till Meguiars, Tershine mfl är hållbar avrinning på framdörrarnas (och till viss del bakdörrarnas) nederdel.
Det är första stället på bilen där smutsen åter börjar fastna, ofta efter väldigt kort tid oavsett påkletat medel.
Visst, det kanske är lätt att spola av, men sjäva avrinningens hållbarhet är inte i närheten av den på typ taket.
så är det med alla dessa medel mer el mindre, de 3 senaste jag provat denna vinter är tearshine refrackt, Autosmart Aquapool och cobalt+, och som du säger så biter skiten fast snabbt igen på nedre delen av dörrarna ganska snabbt. och då preparerar jag ohcså bilen med ett par omgångar Ultima paintguard efter nästan varje tvätt, det fins inga mirakelmedel, så är det bara, enda fördelen med dessa medel är att de går fort att lägga på.
#1245933
Överreklamerat var väl fel ordval.
Det bör ju hålla bättre på sidorna om man inte applicerar på blöt då det på torr yta får längre tid på sig att aktiveras än om det börjar rinna neråt på blöt yta.

Sneglar lite på Refract och blåa purify champot.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1246217
fjohan82 skrev: lör 21 apr 2018, 23:06 En brist som jag upplever med allt från "mack-vax" till Meguiars, Tershine mfl är hållbar avrinning på framdörrarnas (och till viss del bakdörrarnas) nederdel.
Det är första stället på bilen där smutsen åter börjar fastna, ofta efter väldigt kort tid oavsett påkletat medel.
Visst, det kanske är lätt att spola av, men sjäva avrinningens hållbarhet är inte i närheten av den på typ taket.
Jo, men det spelar nästan ingen roll om du kör med värsting keramiskt lackskydd eller snabbvax från biltema, det är den panelen som tar absolut mest stryk. Sommar som vinter, det sprutar upp snöslask, smutsigt vatten, det nöts liksom bort därifrån. Sen är den panelen alltid en av de skitigare, så den tar alltid mer stryk vid tvätt, dvs mer tvättrepor, dvs sämre avrinning.
#1246222
douglinds skrev: mån 23 apr 2018, 20:37
fjohan82 skrev: lör 21 apr 2018, 23:06 En brist som jag upplever med allt från "mack-vax" till Meguiars, Tershine mfl är hållbar avrinning på framdörrarnas (och till viss del bakdörrarnas) nederdel.
Det är första stället på bilen där smutsen åter börjar fastna, ofta efter väldigt kort tid oavsett påkletat medel.
Visst, det kanske är lätt att spola av, men sjäva avrinningens hållbarhet är inte i närheten av den på typ taket.
Jo, men det spelar nästan ingen roll om du kör med värsting keramiskt lackskydd eller snabbvax från biltema, det är den panelen som tar absolut mest stryk. Sommar som vinter, det sprutar upp snöslask, smutsigt vatten, det nöts liksom bort därifrån. Sen är den panelen alltid en av de skitigare, så den tar alltid mer stryk vid tvätt, dvs mer tvättrepor, dvs sämre avrinning.
Den blir åtminstone enormt mycket lättare att faktiskt få ren med en behandling under skiten, även om behandlingens livslängd förkortas.
#1246227
SBergdahl skrev: mån 23 apr 2018, 20:54
douglinds skrev: mån 23 apr 2018, 20:37
fjohan82 skrev: lör 21 apr 2018, 23:06 En brist som jag upplever med allt från "mack-vax" till Meguiars, Tershine mfl är hållbar avrinning på framdörrarnas (och till viss del bakdörrarnas) nederdel.
Det är första stället på bilen där smutsen åter börjar fastna, ofta efter väldigt kort tid oavsett påkletat medel.
Visst, det kanske är lätt att spola av, men sjäva avrinningens hållbarhet är inte i närheten av den på typ taket.
Jo, men det spelar nästan ingen roll om du kör med värsting keramiskt lackskydd eller snabbvax från biltema, det är den panelen som tar absolut mest stryk. Sommar som vinter, det sprutar upp snöslask, smutsigt vatten, det nöts liksom bort därifrån. Sen är den panelen alltid en av de skitigare, så den tar alltid mer stryk vid tvätt, dvs mer tvättrepor, dvs sämre avrinning.
Den blir åtminstone enormt mycket lättare att faktiskt få ren med en behandling under skiten, även om behandlingens livslängd förkortas.
Absolut! Håller själv på och rekondar på sidan, i princip mitt största intresse. När man tvättat bilar med bra lackskydd så är det inget man kan vara utan, underlättar extremt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]