Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Antti
#1233481
Hur länge ska jag vänta innan jag tvättar,. min nya bil i automatvätten med borstar m.m.Har fått höra allt från 3 mån till 6 mån .Lacken ska härda ? nu är min bil ca 5 månader sen leverans.Vågar man .Har nya Volvo XC 60 osminum grå.mvh.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1233485
På en ny bil av idag ska det inte ha så stor betydelse. Du kommer få repor ändå...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233488
fjohan82 skrev:På en ny bil av idag ska det inte ha så stor betydelse. Du kommer få repor ändå...
Precis. Det är aldrig bra. Vill man förstöra den kan man lika gärna börja direkt ;-)

Finns ju borstfria program för hjälpligt tvätt. Blir bara marginellt mindre rent än med de slarviga borstarna ändå..
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1233497
Borstfritt i all ära jämfört med en vanlig biltvätt men då spolar jag nog ändå hellre av den själv vid en sådan station som snart finns överallt med polletter. Blir renare vill jag tro (och bra mycket billigare) då man kan spola lite extra där det behövs.

Annars så körs tjänstebilarna vi haft i biltvättar redan första veckan, aldrig haft problem med det. Dock upplever jag att de inte blir riktigt rena om man inte alltid sprayar typ turtle pre-wash på bilen innan på en vinterskitig bil. På en sommarskitig blir det oftast mycket bättre
av Lobocut
#1233503
Micce1980 skrev:Borstfritt i all ära jämfört med en vanlig biltvätt men då spolar jag nog ändå hellre av den själv vid en sådan station som snart finns överallt med polletter. Blir renare vill jag tro (och bra mycket billigare) då man kan spola lite extra där det behövs.

Annars så körs tjänstebilarna vi haft i biltvättar redan första veckan, aldrig haft problem med det. Dock upplever jag att de inte blir riktigt rena om man inte alltid sprayar typ turtle pre-wash på bilen innan på en vinterskitig bil. På en sommarskitig blir det oftast mycket bättre
Ska man vara petig så ska man undvika all form av tvätt på en station då dom återcirkulerar använt vatten. Inte för att vattnet är skitigt, men för att det finns kvar salt i vattnet. Så det man gör är att man sprutar saltat vatten med högtryck in i ställen som kanske inte är så bra.

Bästa är att tvätta hemma med vatten utan salt :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1233528
Jag personligen skulle fortsätta vänta för evigt med att borsttvätta :wink:

Har dock testat borstfritt program i en helt ny tvätt nu på vintern. Lacken är i extremt bra skick och lackskyddad och det blev betydligt renare än jag hade förväntat mig! Blir givetvis inte helt ren överallt, men det duger som nödlösning någon gång då och då. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1233532
Väntar också "för evigt" med borst-tvätt... Huga! :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1233548
Kör på borstfritt och lämna in för handtvätt en gång i månaden på en seriös firma för att få den avfettad och dörrgångarna rengjorda.
Även om lacken är en lite ljusare grå så kommer alla fula tvättrepor att synas väldigt bra i vårsolen :cry:
av SnurreSprätt
#1233556
Automattvätt :evil: (med/utan borstar)
Lämna hellre in bilen hos någon Bra rekondfirma som lägger ett vettigt skydd på bilen, efter det så spolar du av bilen med högtryck nån gång i veckan/varannan och sen nån gång i månaden låter rekondfirma handtvätta bilen.
Då kommer du hålla din lack i Betydligt bättre skick för framtiden och repor m.m kommer bli betydligt färre vilket i sig även bör göra lite positivt på bilens värdeminskning.

Spola av med högtryck på typisk "gör det själv" inrättning, kanske nån hundring per gång.
Handtvättad på ex en rekondfirma, kanske några hundra lappar per gång.
Vettigt lackskydd och förarbetet till den, kanske några tusingar.
En Bra investering om du frågar mig.
av TK421
#1286783
Haha efter att ha läst igenom tusentals trådar om tvättrepor och polerrosor kan man ju undra varför inte något företag tar fram repfri lack eller ett riktigt bra ytblandlingsmedel, dvs något material som antingen självläker eller är hårdare än grus etc. Garanterat nobelpriset! Det är ju egentligen galet att ha den ytbehandlingen som man har på bilar med tanke på vilken miljö med salt, tjära, grus och annan skit den får utsättas för. Men visst, de tjänar ju bra med pengar på alla dessa lackförbättringsprodukter, och rekondarna hade väl gått i konkurs :)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]