Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#1228514
Så här har jag det, efter arbetsveckans slut tvättar jag bilen på gördetsjälv-tvätt, så kör jag några kilometer till garaget, då är bilen fortfarande fläckvis blöt med lite ny skit på och så tvättmedelsrester på lackytorna, idag så testade jag spreja på lite fönsterputs som stod i garaget på motorhuven och torka bort med fiberduk, det blev inget bra alls, oblankt och grått, så blötte å vred ur trasan och torka en gång till, något bättre. Men skulle vilja ha nåt att spraya på och torka bort snabbt som tar högst en minut, är Snabbglansen nedan grejen för mig? Eller bättre ha en sprayflaska med bara vatten å en silikonraka, eller nåt annat för att få lite glans på lacken snabbt så man inte överlämnar en grå och matt bil? Men det ska gå snabbt, å va billigt, men behöver inte bli perfekt, bara bättre.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... 000028182/
Användarvisningsbild
av Perra83
#1228534
Du skojar!!?

Kör några kilometer och börjar sedan gno på lacken?

Vill du använda Biltemas snabbglans så är det bättre än fönsterputs! Använd då en laddning med microfibertrasor. Använd en mindre yta av trasan och vänd hela tiden fram en ren yta av trasan.
Men att stå och gno på en smutsig lack det gör man bara inte! Ta med en ficklapa någon gång och lys på lacken så ser du alla repor som du tillför med fel tvättmetod.
#1228543
Köp en flaska Refract Si02 på tershine.se!

När du har tvättat klart bilen (innan du kör hem) sprayar du lite Refract i en microfiberduk och torkar sedan av en panel åt gången. Sen torka ett varv med en torr duk.

Det är win win. För vattnet är lättare att torka av och du får ett lackskydd med grym glans. Bilen blir dessutom väldigt lättvättad till nästa gång. Rekommenderas efter varje (ordentlig) tvätt!
av semmelman
#1228829
Det är någon kilometer kanske mellan tvättställe å garage, lagom för att bli dammig, så mycket grus hamnar väl inte på plåten, och gno tänkte jag inte göra, men har inte så jag kan skölja med vatten igen men vattnet efter tvätten och lite kvarvarande skum bildar fläckar så ville bara på de synliga ytorna snabbt få en glans istf torkfläckarna och damm. Men det kanske är så att jag måste göra det direkt efter tvätt, men vill göra nåt i garaget i värmen men det kanske inte går på nåt enkelt sätt.
Tack för tipsen.
#1229029
Mitt sätt som jag nämner ovan tar ca 10 min. Så det är inga problem även om det är skönt att stå i ett varmt garage istället :wink:

Vinsten att göra det direkt är att bilen inte blir repig.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1229038
Instämmer. Gör det direkt, kör absolut inte hem först. Vill du slippa torka finns medel man sprayar på och blåser av med högtryck så får du avrinning sen.

Kvarvarande skum visar att bilen inte sköljts av ordentligt.
av douglinds
#1229987
Sonax sprayvax eller Meguiars spray detailer. 2-3 mikrofiberdukar, fungerar fruktansvärt lätt att torka av bilen med. Förutsatt att man har någon slags avrinning. Jag torkar min bil med tryckluften i GDS hallen. Får bort ca 90% av allt vatten, sedan går jag efter med ett sprayvax eller detail spray och tar de sista dropparna. Men då är min bil keramiskt lackskyddad, och den får ett lager "sprayvax" på sig efter varje tvätt, så har väldigt bra avrinning.

När det ser ut såhär är det bara blåsa av med tryckluft eller lövblås :)
Bild
av semmelman
#1230633
Jag har inte så mycket resurser att tillgå, en gör det självtvätt med program och polletter och i garaget ingenting, så är jag trött efter jobbat tio-tolv timmar och vill hem så det ska gå snabbt som bara den. Och absolut inget utställningslack-blänk utan ska bara se ren ut. Men oftast räcker det tvätta en-två polletter och den lufttorkar på vägen till garaget men ibland så ser den skitig ut när jag hunnit till garaget beroende på väglag/klimat.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1230654
När du kommer till garaget ska du inte göra något, då gör du mer skada än nytta.

Sprayvax (eller hellre modern variant som föreslagits ovan) och ett par torkdukar tar inte många minuter extra vid GDS:en när du ändå är där. En torr bil kommer inte dra åt sig lika mycket smuts på vägen hem heller om det nu inte är kladdigt väglag.
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]