Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Mathias074
#1234541
Färgen på såpan kan knappast spela någon roll, all såpa i handeln är numera gjord av tallolja som sedan färgas gul eller grön.
Det som ger färg och glansskillnaden är sannolikt den glycerol som finns i såpan. Glycerol används ju till ytbehandling av gummistövlar och liknande produkter.
Tipset med glycerol och T-röd borde ge samma effekt, även om det inte har samma rengörande egenskaper.

Oavsett vad man väljer att stryka på, eller tvätta med, så kommer bara effekten sitta kvar så länge medlet är kvar på mattan. Att återställa de strukturella förändringar som skett i ytan på gummipolymeren är knappast möjligt på kemisk väg.

Oljespray typ 5-56 ger förmodligen ett kortvarigare skydd (lägre viskositet, stor andel flyktiga ämnen) och dessutom är många gummimaterial inte så oljebeständiga.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1234568
För det första använd inte starkare rengöringsmedel än va smutsen kräver.
BBV White dressing fungerar bra på plast/gummimattor. Överskottet torkas alltid av.
av Jensi
#1235047
Mathias074 skrev:Färgen på såpan kan knappast spela någon roll, all såpa i handeln är numera gjord av tallolja som sedan färgas gul eller grön.
Det som ger färg och glansskillnaden är sannolikt den glycerol som finns i såpan. Glycerol används ju till ytbehandling av gummistövlar och liknande produkter.
Tipset med glycerol och T-röd borde ge samma effekt, även om det inte har samma rengörande egenskaper.

Oavsett vad man väljer att stryka på, eller tvätta med, så kommer bara effekten sitta kvar så länge medlet är kvar på mattan. Att återställa de strukturella förändringar som skett i ytan på gummipolymeren är knappast möjligt på kemisk väg.

Oljespray typ 5-56 ger förmodligen ett kortvarigare skydd (lägre viskositet, stor andel flyktiga ämnen) och dessutom är många gummimaterial inte så oljebeständiga.
Därför som jag bara skrev "såpa" för jag håller helt med dig. Endast färgen som skiljer för att öka försäljningen av såpa.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]