Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1211220
Jag tycker det inte det ser ut som det är friktionsdäck. Det är odubbade vinterdäck eftersom det står "Kan dubbas". Jag har aldrig varit med om att man dubbar friktionsdäck.
av Luffarsson
#1211247
Hittade dessa på blocket

https://www.blocket.se/Stockholm/Dubbda ... 512956.htm

Nu till min kanske extremt korkade fråga:

Kan jag sätta på dessa på min bil? Det är en V50 från 09, och när han i växeln på Mekonomen slog det i datorn så sa han att det är exakt dessa mått som i annonsen som min bil ska ha.

MEN, från verkstadens håll lät det som att jag måste med dessa fälgar som jag har nu, som var 16 tum, ha större däck. Men jag akn lika gärna ta fälgarna som finns på annonsen på blocket. Hur ska jag veta om de passar eller inte?

PS. Kollade på reservdäcket i bilen och där stod det 16..

EDIT:
Kollar nu också, nästintill alla däck på blocket som skrivs ha suttit på en V50 är 15.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1211257
Eftersom du är så osäker känns det som om det finns en stor risk att du köper fel och det blir dyrare i slutänden.

Annars är ett hett tips att kolla i regbeviset. Där står exakt vad du ska ha för storlek och andra egenskaper.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211268
Har du en lite större motor får du inte på fälgar som är 15 tum. Orsaken är att dessa har större bromsar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1211292
Luffarsson skrev:
Kan jag sätta på dessa på min bil? Det är en V50 från 09, och när han i växeln på Mekonomen slog det i datorn så sa han att det är exakt dessa mått som i annonsen som min bil ska ha.
Men jag akn lika gärna ta fälgarna som finns på annonsen på blocket. Hur ska jag veta om de passar eller inte?

PS. Kollade på reservdäcket i bilen och där stod det 16..

EDIT:
Kollar nu också, nästintill alla däck på blocket som skrivs ha suttit på en V50 är 15.
Det beror på vad du har för motor i din bil. Om det är en 1,8F kan du ha 15 tum. Jag tror du kan ha det även på 1,6D. Att det är 16 tum på ditt reservdäck betyder inte att det måste vara 16 tum till bilen.
av Luffarsson
#1211346
Nu har jag kollat ordentligt:
Det är 1.6D och på reg. beviset står det "Däckdimension bak 195/65 R15".

Verkar som att de jag har på span ifrån Blocket ska passa, tack för all hjälp!
av Luffarsson
#1211441
Nu blir jag förvirrad igen.

Alla mått som jag har i reg. beviset stämmer överens med dessa jag hittat via BLocket, men när jag ringer far min och nämner om däcken så är det tydligen också ett mått mellan bultarna (tror jag det heter?) man måste tänka på? Som tydligen itne hade något ordentligt sätt att mäta på, utan man måste veta om det suttit på en liknande bil innan, ska det verkligen vara så här svårt att köpa däck?

JAg har alltså en V50 från 09 och vill köpa dessa däck med dessa exakta mått. Alla mått stämmer enligt reg.beviset, vad behöver jag mer tänka på?
https://www.blocket.se/Stockholm/Dubbda ... 512956.htm
Användarvisningsbild
av SvenB
#1211443
Luffarsson skrev:Nu blir jag förvirrad igen.

Alla mått som jag har i reg. beviset stämmer överens med dessa jag hittat via BLocket, men när jag ringer far min och nämner om däcken så är det tydligen också ett mått mellan bultarna (tror jag det heter?) man måste tänka på? Som tydligen itne hade något ordentligt sätt att mäta på, utan man måste veta om det suttit på en liknande bil innan, ska det verkligen vara så här svårt att köpa däck?

JAg har alltså en V50 från 09 och vill köpa dessa däck med dessa exakta mått. Alla mått stämmer enligt reg.beviset, vad behöver jag mer tänka på?
https://www.blocket.se/Stockholm/Dubbda ... 512956.htm
Du kan lugnt köpa de där hjulen. Alla V50 har samma håldiameter och hålindelning oavsett om de har 15,16 eller 17 tum. Det vet jag eftersom jag ägt två V50. På den första, en My-10, hade jag exakt sådana hjul. På den andra hade jag 17 tum på sommarhjulen, men använde samma vinterhjul 15 tum, som till den första.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]